dilluns, 16 de juny del 2014

Dècada anys 70 - Any 1978


L’ÚLTIM “SARSUELERO”

En la mort d’en Jaume Font

 

  Era al matí de la diada de Reis quan estava escoltant en família la música dels Pastorets que ha editat la societat del Centre Catòlic d’Olot amb motiu del centenari de la seva fundació. La veu de la romança d’Uriel sonava potent:

   Cual buscan las flores - del sol y el calor, -Dios de mis mayores -yo busco tu amor.

I els més joves posaven atenció en la parsimoniosa cançó que no havien tingut ocasió d’escoltar-la mai en Els Pastorets de Banyoles puix ja fa molts anys que en fou exclosa degut a les dificultats de trobar a l’actor-tenor que s’havia d’atrevir a cantar-la. La conversa girà entorn dels Uriel´s banyolins que l’havien cantada en els temps en que la sarsuela estava a l’ordre del dia i els aficionats amb bona veu pujaven als escenaris a desenvolupar llurs facultats líriques. Vaig esmentar el nom d’en Jaume Font, un jove amb veu de tenor, clara i filigarsada, durant una breu època animà l’espectacle musical banyolí aconseguint representar un seguit d’obres líriques, potser les últimes ofertes en els teatres locals pels aficonats banyolins. Mentre estava escoltant el cant melangiós de la romança d’Uriel, entrà una persona a casa per comunicar-nos una notícia que en aquell moment rememorable em deixà impressionat:

  -Sabeu qui s’ha mort? - digué-. En Jaume Font Albañà, de cala “Fustereta”.

  La veu de l’Uriel, en el disc, cançonejava estiragassada en el cant final

   Divino Mesías - toma el corazón;- de las penas mias- ¿ay!, ten compasión!.

  A la vigília dels Reis havia mort d’un infart de miocard a la ciutat de Mataró, lloc on residia últimament. En pau descansi.

      

  El coneixíem per en Met Font, però els seus amics li deien en Fleta, ja que la seva veu sonava potenta en el Cor banyolí de la Schola Cantorum de Ntra. Sra. de Montserrat. De petit ja “tenoritzava” en els cants escolars i mossèn Albert de casa Missió el guarnia d’escolanet per cantar el Ressurrexit a l’església del Monestir en el matí de Pasqua. D’escolà també en va fer a l’escena del Cercle de Catòlics rossinyolejant en l’adaptació del poema de mossèn Cinto La mort de l’escolà. Però fou després de la guerra del 36-39 quan destacà per les seves facultats de “sarsuelero”. Foren un grup d’aficionats,  joves aleshores, els qui començaren a organitzar les primeres representacions teatrals de post-guerra. En aquells moments que tot era “Movimiento” van ésser els “requetès” banyolins quins van presentar la sarsuela “Los aparecidos” en la que ja en Met Font demostraria la seva classe de “primer galán-tenor” de “teatro l’irico”.

  En encetar l’any 1943 el vam veure en la vetllada lírico-musical, per la tradicional festa dels Reis del Pobre. Era en el teatre Mercantil que es representaria “La alegria de la huerta”, sota la direcció de Salvador Cufí. En Jaume Font hi actuà cantant la música de Chueca per primera vegada al costat d’una tiple professional. També intevingueren com a cantants, en Jesús Barba que causà sorpresa per la seva veu de baix en una romança d’un cec, i la noieta Laura Ylll en una alegre “gitanilla”, acompanyats de l’orquestra La Principal de Banyoles i l’orquestrina Danubio Azul, sota la direcció de Rossend Palmada i en el piano Josep Maria Dalmau. L’espectacle n’era realçat  per uns “Coros de Gitanos, Gitanas y Beatas” que juntament amb una orquestra paròdica formada per “el Caixa” Narcís Planells (àlies Nenas”), el “Trompa” Cels Mas, el “Flauta” Francesc Mir (en “Francesc del café), i el “Fogot” Jaume Sagarra “Ventoses” formaven un número còmic molt hilarant, acompanyats d’en Narcís Garanger (Friselda), Salvador Cufí, Narcís Montagut i Lorenzo Gàcia.

  En la primera part dels espectacles teatrals d’aquells anys,en Met Font hi estava present sempre en les seves cantades, i tant el vèiem un dia airejant la sardana del senyor Carré, “Història d’amor” com estrenant la cançó de Josep M. Dalmau, “Sublime placer·, sempre com a plat fort de la primera part de l’espectacle en els que no hi mancaven mai els recitals de poesia, “romances” sarsueleros,exhibicions pianístiques a càrrec dels dos Joseps (Casas i Dalmau) i cançons populars per el Sexteto local “Rancho Grande”, adornades sempre per les colles de ballets que puntejaven L’Espunyolet o el ballet de Punta i Taló.

  Un anys després vèiem ja a Met Font en la representació de L’hereu Riera, obra de costums banyolines original de Miquel Vilanova que també s’estrenaria en la tradicional vetllada a benefici dels Reis del Pobre. Com de costum, en la primera part no hi podia faltar el seu “pinyol líric” que  es va concloure amb la cançó “Adeusiau rosselles” del mestre Lamote de Grignon.

  Jaume Font no solament era un bon cantaire, sinó que també deixà a l’escena banyolina un seguit d’interpretacions notables que recordem tots els que amb ell varem actuar.

  Tant és el cas de “El divino impaciente”, en la qual homenatjà a l’actor que l’havia interpretat darrerament (Jaume Geli), fent una creació inoblidable del missatger indi Patamar; a “Cisneros” donà emotivitat al personatge de Diego i a ”El misterio del bosque” (s’anunciava així en castellà “por orden gubernativa”), bé que “El misteri del bosc” es representés en català) sota la direcció d’en Pepet Freixa ens mostrà tota la dolenteria d’un personatge de fulletó com n`’era el Ferran de l’obra de Gomis. En els entreactes se li perdonava la mala entranya perque ens alegrava amb la seva veu cristal.lina, embalant-se amb La cançó del traginer, La Monteria i la sempre repetida cançoneta d’en Dalmau.

  Crec, però, que l’actuació més encertada d’en Jaume Font fou en l’obra “Els bandolers” que en plens anys quaranta es representà “miraculosament”  degut potser que la “Comisión de Censura” no estava del tot organitzada i deixava passar moltes obres que devien considerar inofensives si es representaven en “Centos Católicos y recreativos”. Recordo molt bé que a la davantera del grup de bandolers hi destacava la figura gallarda de Jaume Font qui, amb veu puixant recalcava poderosament l’”estribillo” de la cançó entremig de companys-bandolers que l’havien alliberat:

   El jovent de Catalunya

   Per valent se’n pinta sol,

   Puix quan ell les armes empunya,

   Ningú li pot fer la pols.

   Quan després d’aques cant final, dirigint-se al públic demanava una aplaudiment als Bandolers, poc podia pensar que aquest hauria d’ èsser el darrer aplaudiment que rebria en els escenaris banyolins. En Jaume Font, degut al seu treball professional, marxaria de Banyoles, deixant orfe el teatre líric que ell, en pocs anys havia reviscolat.. A partir de llavors es pot dir que aquest gènere fou completament consumit. Àdhuc la “sarsuela pastoril” aniria caminant pausadament cap a la desfeta: amb la gravació magnetofònica començarien les veus metàl.liques, i s’esvaniria  l’actor cantant.

  L’allunyament de Jaume Font de les taules banyolines haurà quedat marcat en la història del teatre local com un rematament d’un gènere que a casa nostra hi havíem posat l’ànima del poble, amb les nostres cantades, les nostres tristeses, la nostra joia i la nostra expansió.

(Publicat a Revista de Banyoles. Segona quinzena de març 1978).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada