“WOYZECK”, per el Grup Espontani d’Olot
Organitzat pel Grup Sarau, el dia 8 d’abril
es presentà al teatre del Cercle de Catòlics en funció de nit el Grup Espontani
d’Olot amb el drama “Woyzeck”, original de l’escriptor alemany Georg Bückner
(1813-1837).
El Grup Esponani d’Olot, amb més de nou anys
d’existència, és sens dubte el col.ectiu teatral més regular d’Olot.La versió
que oferí està basada en la traducció de Carme Serrallonga i ha estat muntada
col.lectivament pel Grup. Muntatge en el que sembla que n`és força responsable
en Ramon Barnera. Bon muntatge, bé que força après dels Joglars on tanta petja
han deixat en el teatre català.
“Woyzeck” és considera l’obra teatral més
important de Bückner (autor de “La mort de Danton”, “Leonci i Lena” i “El
missatger de Hesse”. La peça és una al.lucinada reflexió sobre la crueltat
humana i sobre la manca de sentit de l’aventura de l’home sobre la terra. Sembla
com si Bückner volgués portar una situació fins els darrers extrems perquè el
públic faci ús de la seva capacitat de reflexió, i arribi a concloure que si al
món es poden explicar històries com la del pobre soldat Johann Christian
Woyzeck, és absolumant necessari fer un canvi radical en un món tan mancat de
sentit humà i tan ple de desesperances. Cal recordar que “Woyzeck” és basada en
un fet real i que, per tant, fou una anàlisi de les contradiccions del nostre
món.
El Grup Espontani començà l’obra amb un bon
ritme, bé que a vegades trencat per la gravació musical – música per cert molt
encertada- difícil d’apariar-se amb el moviment dels actors. No obstant,
aquesta escena primera i algunes altres d’entremig foren les més ben tretes. En
ocasions, però, fallava en el muntatge l’ajustament
de les escenes, l’acoblament dels diàlegs i una disciplina en els moviments
dels actors. Disciplina més ajustada en els moments en que tancats a la presó
metàl.lica “joglaresca”, els actors es veien precisats a fer més acrobàcies que
“teatre”; la vigilància corporal en el sentic acrobàtic havia d’ésser estricta
ja que sempre hi ha perill d’un pas en fals. Aquí tenim el trist cas de Glòria Rognoni
d’Els Joglars (que caigué d’una bastida metàl.lica durant la representació d’”Àlies
Serrallonga” i segons tinc entés d’una noia d’aquest mateix Grup Espontani d’Olot
que uns dies després de la represenytació a Banyoles va caure de l’encavallada
sense que afortunadament prengués mal.
Al final de la representació el públic
aplaudí l’esforç de tots els actuants d’aquesta obra curta que es troba llarga,
malgrat els molts treballs d’un Grup que es deu haver passat molts dies
arriscant-se per oferir-nos aquest díficil muntatge. A ells i al Grup Sarau,
per haver-los fet venir, va el nostre aplaudiment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada