DISTRET...PERÒ NO TANT...!
Distreta comèdia, sí, però...potser no
tant... no tant com la darrera presentada per l’Agrupació Teatral Banyolina (“Ronyons
de recanvi”, de Muntañola) que n’era molt més plena de ritme i d’enginy.
La farsa de Joaquim Puigbó tè els seus alts i
baixos i potser es va allargar més del compte. Tal com ens deien els nostres
actors en l’entrevista que se’ls fèu en les vigílies de l’estrena, l’obra
requeria un ritme que no s’aconseguia del tot. Però afortunadament amb la gran
visió dels tipus que crearen, la portaren amb un bon coixí que realçava els
moments pausats. Una vegada superada la indecisió de les primres escenes –una equivocació
en la que els personatges que parlaven del “pou” van establir una situació molt
reiterativa (no hi havia manera de que sortissin del “pou”) l’obra s’engegà per
obra i gràcia dels actuants que aconseguiren riallades i aplaudiments del
públic que omplí el teatre Mercantil, sala molt ben disposada per a
representacions teatrals (era la primera vegada que se n’hi feia), quin escenari
molt ben arranjat amb fons de cortinatge i mobiliari adequat de la casa
Constans formà un ample espai apropiat per a un bon moviment escènic que en tot
el llarg de la representació saberen moure’s-hi com peixos a l’aigua tots els
actuants els quals oferiren uns caràcters molt ben definits.
Possiblement el que sorprengué més a l’espectador
fou en Joan Geli que brindà un “doctor Poliol” molt ben estudiat de tipus
creant un metge pedant, pretenciós, elegant, amanerat i llepissós. Molt bona
execució la seva.
Igualment Enric Tubert ens oferí una
interpretació diferent a la que ens té acostumats: un funerari secallut, amb
celles poblades i galtes d’un groc malaltís, ceremoniós i d’extremada
seriositat, amb una escena francament hilarant quan ens va sortir amb l’estirabot
“explosiu” que sorprengué amb el seu terrabastall a públic i actors.
Jaume Oller en el paper mes ingrat i difícil
de l’obra, l’heroi de la farsa que no es mou gairébe mai d’escena, salvà
situacions força moroses i tingué una escena esplèndida quan s’acomiadava de la
família abans d’emprendre l’aventura d’anar a treure l’espoleta de la bomba. La
riallada i aplaudiment del públic fou xardorós quan es col.locà el casc
protector.
Com sempre la intervenció de Joan Olivas n’era
esperada i així es poguè constatar quan sortí per primera vegada en el segon
acte. Aquí ens engaltà un marit resignat amb cara de mussol que segueix a la
seva esposa com un gosset sense dir ni “piu”, fins que arriba el moment en que
ja no es pot aguantar més i treu un geni
de foc, fet que fou celebrat amb gran entusiasme pels espectadors. Olivas, en
el persnatge de Farreres aconseguí espais en que el públic rigué per les
butxaques com en l’escena de l’”strip tease” de cama i en la que la seva
xafardera esposa l’obliga a agenollar-se i pregar davant del retrat del savi
enginyer que creuen difunt.
Dues intervencions tingué Xavier Vilanova,
ben afortunades en el seu paper d’alcalde decidit, infantilment infatuat, que l’airejà
amb sortides al.lusives a temes candents ara i avui, a la nostra població, que
foren acollides amb grans aplaudiments.
Els dos joves de l’agrupació, en Miquel
Torrent i en Jordi Domènech donaren igualment els tipus amb encert, el primer,
de pretendent de la noia de la casa, ben simpàtic i amb perfecta col.locació
escènica, i el segon en un metge radiòleg, seriós i formal.
No es pas costum deixar per últim a les
actrius ja que algunes d’elles es mereixen un primer lloc. Tal és el cas de Carme
Quer, que tots els que la recorden en tants d’ingrats papers de mare abnegada,
plorosa i dramatitzant, aquí ens donà la sorpresa mostrant-se com una gran
actriu en el paper de “Donya Marta”, una d’aquelles persones xerraires i
enfaristolades que sempre tenen la feina feta, reprimint al seu pobre marit
calçasses amb un domini d’escena que resolgué amb naturalitat.
Maria Colomer va fer un paper que li anava
com anell al dit: una dona moderna, emperifollada, que tocava més quarts que
hores, badant constantment i a l’espera de la paraula bonica que l’afalagués.
En el tercer acte, s’ensenyorejà de l’escena visquent interiorment el paper en
els moments en que la farsa donava un tomb cap al melodramatisme.
Glòria Cunill era la noia bonica,seriosa i
trempada que es mogué amb soltesa per l’escenari. Paper complicat i difícil el
seu, ja que potser era l’únic personatge que s’agafava les coses tràgicament..
El seu somiqueig entremig de les escenes còmiques era tan arriscat que solament
amb la seva llestesa pogué evitar de no caure en en el ridícol.
I deixem per últim a Josefina Julbe perquè és
la que es mereix un comentari més ampli. El seu personatge, “Consol”, una noia
de “servei”, descaradota i impertinent era dificilíssim per a ella.
Possiblement avui dia no es trobaria en tot l’escàs repertori d’actrius
banyolines cap que pugués fer un paper d’aquest
caire. Es requereix tenir una gran “vis còmica” per sortir-se’n airosament.
Ella això ho sabia i es temia –segons ens va manifestar- que sería una mica la culpable de que la cosa
no marxés prou bé. Li ha costat molt d’aprendre’s el paper. Ha passat dies i
mes dies estudiant-lo i procurant entrar en el tipus de minyona poca-solta. Ho ha
aconseguit?. Creièm que se n’ha sortit molt bé. Les seves continues entrades i
sortides han estat marcades amb puntualitat; la seva dicció ha tingut moments
excel.lents, altres potser inversemblants, però a mesura que anava avançant la
farsa, agafava un to cada vegada més grotesc, i si en certes ocasions del tercer
acte extremava la caricatura era més degut a un forçament de la veu que
podia ser s’hi veiés obligada per evitar
certa feblesa que ens semblava que s’anava apodernt dels seu extens treball de
modulació.
El públic, nombrós, rigué en moltes ocasions,
aplaudint al mateix temps algunes de les millors escenes i sortides d’actors i
actrius. I al final de l’obra, tots foren premiats amb una llarga ovació.
La funció fou a benefici del Punt de Socors
de la Creu Roja. El preu de l’entrada era assequible per a tothom. Segons ens
han manifestat, els organitzadors de la vetllada han lliurat a la Creu Roja
local – tretes totes les despeses- unes 95.000 ptes. Cal fer constar el
despreniment de l’empresari del Mercantil, sr. Bosch, qui oferi el local gratuïtament
i ajudà en tot el que fou necessari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada