dilluns, 23 de juny del 2014

Dècada anys 70 - Any 1978


MORTS SENSE SEPULTURA

 

  L’obra de Jean Paul Sartre MORTS SENSE SEPULTURA fou representada pel Grup Sarau de Banyoles a Olot, i després a Banyoles, en el teatre Cercle de Catòlics.

  “Hem de dir que davant de la seva actuació ens hem de treure el barret”. No som nosaltres els qui ho manifestem: és la premsa olotina que s’abocà en elogis.: “”tots els intèrprets estigueren en el seu punt, donant l’expressiò adequada a cada moment, a cada circumstància, a cada fet. Representàven amb perfecció el dolor, la desesperació, el sofriment... Una gran interpretació la seva que no voldríem restés desconeguda en altres àmbits teatrals de les comarques catalanes. El Grup Sarau pot presentar-se amb “Morts sense sepultura” en qualsevol lloc i amb un èxit assegurat. Tenen l’obra treballada, cuidada i profunditzada, fet aquest darrer que és potser el més important”.

  Ens feia angúnia assistir a la representació de l’obra de Sartre, ja que sabíem que el Grup Sarau s’havia embrancat en una aventura difícil. És aquesta una obra que requereix un bon conjunt interpretatiu que encara no s’havia donat mai en aquest grup banyolí. (El “Retaule...” de Solana n’era una altra cosa: teatre-espectacle, obra-muntatge amb guspires intel.lectuals que portà força dialèctica en algunes reunions per la seva fluctuosa temàtica. Obra en la que els actuants, superades les dificultats s’hi van trobar com peixos a l’aigua). MORTS SENSE SEPULTURA era la “prova de foc” en la que els actors de Sarau havien de demostrar el seu vertader punt d’honor interpretatiu. No és fàcil entrar en l’interior dels personatges angoixosos del món existencialista de Sartre. Les reaccions humanes davant d’una situació on la mort està sempre a l’aguait, eren tremendament difícils. I a fe que aconseguiren salvar tots els obstacles i a entrar en força en els caràcters. S’aconseguiren moments impressionants gràcies al sentiment viscut al llarg de l’obra pels presoners interpretats per Miquel Torrent i per Joan Solana. Difícils, excel.lents interpretacons les seves (que n’era de fàcil caure en l’exageració en l’escena de la tortura, com també caure en un sentimentalisme apegalós en el plor del jove François, i que bé sapigueren constrenyir-se Solana i Torrent!). Foren acompanyats amb bona actuació de Pere Coll, Francesc Feliu, Mani Cunill i Josep Pagès: tots ells sapigueren representar el dolor, el sofriment, la resistència a l’última cosa que els quedava en secret, el lloc on s’amagava el seu capitost. I a l’altre costat d’escena –escenari partit en dos: presó i cel.la de botxins). Uns homes dominants i odiosos, cruents interrogadors, amb el re-descobriment d’un actor a tenir en compte, Josep Sànchez (en el “Retaule...” ja es va “destapar” amb gran encert), que sap cerca¡r els ressorts de la sorpresivitat; en Jordi Domenech esforçant-se en el matís en un personatge ben tret i aconseguint en la darrera escena una valoració extraordinària. I Jaume Ribera, en un bon domini i tonalitat de veu, rabiüda i despòtica. Àdhuc els dos joves de breu intervenció, l’Enric Tubert fill i Joan Gratacós, posseïren una serenitat en els seus papers que es notà s’havien treballat a fi d’aconseguir l’ajustada conjucció artística tan llargament esperada.

  Dirigí Jesús Bramon amb la col.laboració en l’espai escènic de Josep Oliver, molt destre: els presos dintre la xarxa han estat, a la nostra ciutat, una novetat molt ben acollida. Llum i sonoritat han tingut gran importància i per això cal deixar constància del treball en aquest sentit de Lluis Ametller. El vestuari seguint la línia realista, tal com requeria l’obra de Sartre, fou molt apropiat, lluint tots els actors els adhesius de “llibertat d’expressió” a les solapes en conformitat als Joglars. Llibertat d’expressió que ells, els del Grup Sarau han pogut gaudir en “Morts sense sepultura”, representació que a més d’oferir-la als Joglars hauria volgut molt la pena que també s’hagués dedicat un record a aquells altres actors banyolins, els del TEI, que fa nou anys representaren ·Morts sense sepultura” al gimnàs del Club Natació Banyoles, i que no varen poder gaudir ni de la més mínima llibertat d’expressió.

                                                        ( Galat a Revista de Banyoles).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada