dissabte, 14 de juny del 2014

Dècada anys 70 - Any 1978


CRÒNICA VELLA DEL “RETAULE DEL DIA VUITÈ”

Per Jaume Farriol

 

  Han passat dies. El temps corre. Seria d’una banalitat incomprensible dir que el temps passa volant. En tot cas, llisca, com una mena de tapís “roulant”. Podríem dir com els senyors de l’UCD: “El temps en marxa”. En tot cas aquesta crònica s’hauria d’haver escrit fa un mes. En fi, tots els retaules tenen octava...

  El retaule ha estat una elucubració de Joan Solana. Ara, de les elucubracions se’n diuen “parides”. És el progressisme, que, en realitat, ho domina tot. Dir que “El retaule del dia vuitè” “ha estat una parida de Joan Solana”, em sembla en tot cas, poc seriós. Com si diguèssim, frívol. Per tant no ho diré.

  “El retaule del dia vuitè” és una de les empreses teatrals banyolines més atrevides del que va de segle, No recordo massa bé aquell “Divino impaciente” i si, recordo perquè hi era, “El Diario de Ana Frank”. En tot cas, foren fites importants, que han estat superades.

  “El retaule del dia vuitè” té una volada impressionant. Quasi, jo diria, excessiva. Les intencions de l’obra podien haver sobrepassat les forces físiques de la Companyia. Hi havia, evidentment, el perill de l’extenuació. Veure caure, rodolant, algun actor, en plena funció hauria estat, en tot cas, perfectament possible. Era una mena de desafiament de les lleis de la gravetat teatral. Val a dir, i no s’alarmin, que l’obra arriba al final sense cap mena d’accident important. I va arribar a bon terme, malgrat totes les dificultats.

  En aquesta mena de crònica de pecats capitals de la nostra societat moderna, hi ha de tot i força. Hi ha, en tot cas, una denúncia implacable de la violència i l’egoisme. Una persecució continuada de la societat de consum. Una moderada crítica de la institució eclesiàstica. Un atac als tòpics i defectes de la gent del nostre temps. Una impressionant elegia d’innocència i de la llibertat. Tot, en conjunt, té una indiscutible categoria. Que hi ha coses més ben aconseguides que altres és evident. Una obra no pot tenir un ritme constant. No totes les situacions poden volar a la mateixa altura. Hi ha, però, moments estelars. Sempre recordaré l’últim quadre de la primera part, on un seguit de frases i escenes, agafen un ritme accelerat, un martelleig patètic. O l’últim quadre, hàbil en la combinació de bastons i música, que es redreça amb un final dramàticament brillant.

  No voldria fer una crònica llarga. Només insistir en l’esforç que s’endevina darrera tota l’estructura del muntatge. En el gaiarebé immillorable ritme escènic, en la bona interpretació, en el gest atent i indesmaiable dels actors i en l’excel.lent qualitat i interpretació de la música. Tot plegat converteix el “Retaule del dia vuitè” en una magnífica peripècia teatral, que ens ha proporcionat aquella emoció inèdita, irrepetible, que tenen els dies d’estrena, quan el risc i l’emoció de l’aventura teatral, agafa la seva significació més pura.

  Ha passat el “Retaule”. Dintre de nosaltres queda, arrenglerat amb els moments més importants, el record d’una nit de teatre.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada