Diversos aspectes del teatre
“Escuadra hacia la muerte”
El dissabte dia 6 d’agost en sessió de nit tingué
lloc en el Cercle de Catòlics una representació teatral a càrrec de l’Agrupació
Amics del Teatre de Banyoles que posaren en escena l’obra escrita en castellà
per Alfonso Sastre ESCUADRA HCIA LA MUERTE. Els actors i l’equip tècnic foren
els següents:
Actors: Agustí Barceló, Lluis
Soler, Lluis Vila, Jaume Figueras, Pere Josep i Jordi Domènech. Decorats a càrrec
de Jordi Casadevall. Control de llum: Joan Celrà. Música i só: Pinito. Vestuari
i utilleria: Raven. Maquillatge: Glòria Cunill. Direcció:Pere Josep.
Gairebé tots sentim la necessitat en les
nostres hores lliures de dedicar-nos a alguna activitat fora del nostre àmbit
professional. Com a aficionats som membres actius en el camp de les lletres, de
l’art o de l’esport. Es sacrifiquen les hores de repòs, però, aquestes, no
tenen valor davant la satisfacció de millorar-se.
El teatre és escola i ha d’ensenyar les
formes del bon parlar, de presentació, de vestir, de raonar... El públic vol
viure l’escena i el personatge. El públic no admet que les escenes se li facin
interminables esperant que l’actor vagi repetint, sense ànima, el que sap que
ha de dir,perquè abans ha escoltat a l’apuntador des de la seva butaca.
Indubtablement que quan s’aixeca el teló en
un escenari d’aficionats ha sigut a base de grans sacrificis de tots els que
intervenen – estudi de papers, assaigs, muntatge, etc-, però perquè això tingui
el seu profit ha d’oblidar-ho i lliurar-se totalment al seu art.
Una obra de teatre mal representada, perdrà sempre
forçosament una bona part de les seves qualitats. I, al contrari, una obra
mediocre però ben representada, guanyarà sempre i tot sovint mantindrà el seu
equilibri.
D’aquí ve la importància de l’actor en el
teatre, i perquè el resultat sigui assolit amb èxit, caldrà que el valor de l’obra
i les qualitats dels actors vagin lligats. Els comediants han de donar vida al
text escrit i fins i tot de vegades afegir-hi amb llur treball un relleu i uns
valors nous. La col.laboració dels actors, doncs, és d’una gran importància.
Quin és el deure d’un bon actor?. Tothom ho
sap: identificar-se en el possible en el paper, encarnar exactament el
personatge, desfer-se de tots els prejudicis i lliurar-se per complet al nou
tipus que ha de fer viure, deixar a un costat el seu caràcter i els seus gustos
i fer-se seva la psicologia de l’home que parlarà i viurà a través d’ell. I com
més assoleixi el “deixar d’ésser ell” per “ésser l’altre”, millor actor serà,
perquè l’actor no ha de recordar-se del seu nom i ha d’oblidar els seus
problemes, igual com si canviés per unes hores la seva ànima, en un avatar artístic.
L’art de l‘actor té també els seus secrets i
la seva ciència. L’experiència dels altres grans actors pot servir-los de molt.
I també el tracte dels autors. Hi ha actors que s’han interessat, sempre que
els era possible, per conèixer l’autor de l’obra que havien de representar. Aquest
coneixement pot ésser a través dels seus escrits, articles i obres. Però
conscientment, no es pot deixar guiar per unes frases ben construïdes i per una
il.lusió,moltes vegades fonamentada en la fantasia personal.
Quan s’ha estudiat una obra pot decidir-se a
la primera lectura. Aquí no s’ha donat massa importància a aquesta labor. Es
munta al voltant d’una taula, o bé a l’escenari amb el paper a la mà i sense
decorats. Aquestes lectures expressives poden durar varis dies, i així es va
profunditzant amb el text, al mateix temps que paraulegen actors i un públic,
naturalment reduït.
Si aquest darrer aspecte de la “lectura
expressiva” era el més adequat per a donar a conèixer l’obra de Sastre a
Banyoles, tampoc cal que els actors no oblidin els altres aspectes, ja que tots
són primordials per tal que puguin ressorgir les agrupacions banyolines amb la
vitalitat que desitgem.
(Galat a Revista de Banyoles. Agost 1977)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada