dimecres, 4 de juny del 2014

Dècada anys 70 - Any 1977


L’orgull del gec, Don Gonzalo i altres consideracions formals

per Jaume Farriol

 

  La representació a l‘escenari del Cercle Catòlic de “Don Gonzalo o l’orgull del gec” ha estat un dels fets més importants d’aquesta temporada. I jo diria que,  més que una representació de teatre ha estat, tot plegat, una mena de cerimònia ritual. I és que, Don Gonzalo, no és pas, a Banyoles, una obra qualsevol.

  Fa una pila d’anys que, per primera vegada, vaig veure el Don Gonzalo. Era al “teatro Moderno”, o sigui a ca l’Enriquet. Llavors, l’agrupació teatral de Banyoles viatjava sota la protecció legal i simbòlica de la “Educación y Descanso”, singular institució de l’època que no ens entretenim a comentar. Me’n queda una certa visió difusa de gestos i imatges i, clarament diferenciada, la cara d’en Maurici Garcia dient allò de “aquests morts de gana de l’Ajuntament”. Es veu que expressions d’aquesta categoria produïen llavors, impactes definitius.

  Des de llavors, parlar de Don Gonzalo és parlar d’un clàssic. És parlar d’una mena de tradició teatral banyolina. És parlar – per què no?-de nosaltres mateixos. Per això fer una ressenya crítica del Don Gonzalo és una mena de compromís entre la visió objectiva i una certa efervescència sentimental. Quan, sobre la fusta venerable i venerada de l’escenari Catòlic, els actors traçaven la seva peripècia artística, es dreçava dintre meu tot una processó inextricable de vivències antigues i records endreçats.

 Dire, per començar, que el Don Gonzalo, a Banyoles, ve marcat per l’empremta de dos actors que foren, durant molts anys una altra mena d’orgull per a tots nosaltres: en Pepet Freixa i en Maurici Garcia. Dos homes, dos actors autènticament populars i que feren un treball prolongat i inqüestionable. Semblava que fossin fets a mida per fer els dos papers “mestres” del Don Gonzalo: en Nasi i en Bieló. Per això, fer avui el Don Gonzalo ve a ser, com si diguessim, una mena de paral.lelisme inevitable que provoca, en els actors que l’han de salvar, un handicap important.

  I per això, dir que en Joan Geli i en Jaume Oller van estar a l’altura dels seus –diguéssim antecessors , pot ser el millor elogi que podríem fer-ne. Joan Geli té una veu esplèndida: fonda, rasposa, que va donar a Nasi una consistència dramàtica inesperada. Va viure perfectament el drama del seu gec, amb un aplom admirable.

  Jaume Oller va provocar la gran sorpresa de la diada. En Bieló, apart del seu cèlebre “morts de gana de l’Ajuntament” és un personatge clau. Una mena d’aresta cantelluda que burxa els sentiments paternals d’en Nasi i atia el contrapunt que enfronta pare i fill. Jaume Oller va aportar al “Grapa”, una vivacitat i agilitat i un nervi excel.lents. La seva fou una creació dinàmica, satírica que va infondre a l’escena una acció desbordant i rabïuda.

  Quan dos papers còmics com en Tòful i en Lluis, estan servits per actors com en Joan Olivas i l’Enric Tubert, al comentarista només li cal afegir que la seva actuació fou la que esperàvem. Cap sorpresa, certament. Olivas, un còmic que, per dir-ho d’alguna manera, “dissolt” els personatges escrits dintre de la seva forma de fer rotundament hilarant, perfectament característica. Olivas té una cara plàstica, fàcil, amb una boca que és una pura ganyota i uns ulls que salten com pilotes de goma, L’Enric Tubert serveix amb més docilitat el seu personatge. L’Enric té una gràcia precisa i un gest personal, i, quan en casos com aquests, representa un paper ben dibuixat, ell l’enriqueix amb una mímica àgil i un estil inconfusible. Va fer un Llluís tímid i divertit, jove, excel.lent.

  Els papers femenins van ser interpretats correctament per Josefina Julbe, Montserrat Oller i Leonor Puig. Els papers femenins de Don Gonzalo no tenen, per descomptat, les possibilitats dels masculins. Són una mica fets a correcuita i no permeten, ni de bon tros, altra tractament que el de la correcció, o sigui, acompanyar l’escena sense defalliments.

  En Joan Solana, va pintar perfectament el fill modèlic, d’una perfecció inaudita. El paper de Don Gonzalo, escrit amb el patró de l’obediència filial, comporta una certa irrealitat angèlica, però permet un plantejament de l’obra fàcil i transparent. En Xavier Vilanova, en una mena de tradició familiar, va trametre les  preocupacions possiblement inoqües sobre les desvantatges del gec, i l’Albertí va servir-nos un paper d’advocat cerimoniós i protocolari. En Miquel Félez va encarnar a Domingo, un personatge purament anecdòtic que ell va omplir amb una vivacitat notable:Els seus ulls subratllaren amb murrieria les fases i els gestos, sense deixar ni un sol moment que l’escena “caigués”.

  Don Gonzalo és obra antiga. Escrita al segle passat per Albert Llanas – humorista barceloní que va néixer fill de fabricant i va morir burot honorari- reflecteix les preocupacions i sentiments d’una classe mitja barcelonina situada a la cruïlla d’un canvi social.

  Es una obra clara, diàfana, d’un humor directe,planer, basat en la riquesa d’una situació i d’uns personatges extraordinàriament humans. Costa una mica de creure que una obra escrita amb els recursos humorístics i les situacions dramàtiques de fa gairebé cent anys, pugui mantenir viva l’atenció i la rialla d’un públic del nostre temps i que està de tornada de moltes coses. Aquesta sola constatació converteix el “Don Gonzalo” en una obra clàssica, viva i persistent.

  La representació del “Don Gonzalo” ha estat un gran encert. I per als que ja l’havíem vista tantes vegades, no deixarà de convertir-se en una referència més d’un transcórrer cultural i ciutadà que, de tant en tant, es desperta, per oferir-nos una mostra de que encara som vius, de que encara podem comptar amb alguna cosa. Podem comptar amb la gent que fa teatre, amb la gent que acut al teatre, amb la gent que, de cop i volta, s’adona que Banyoles pot vibrar, de tant en tant amn una certa il.lusió, en una trobada on es fonen, el record de l’ahir i l’esclat d’avui. I per damunt de tot, la pervivència teatral com a acte d’afirmació ciutadana.

Jaume Farriol

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada