dimarts, 1 de juliol del 2014

Dècada anys 70 - Any 1978


GROLLERIES EN ESCENA

 

  Tots hem sentit parlar de “cultureta”. Un mot posat en circulació per al.ludir pejorativament tantes manifestacions populars que, persones sense tortuoses complicacions mentals, han promogut amb la única preocupació de mantenir vives les costums i tradicions – en definitiva valors autèntics- del país.

  En el mateix to burleta s’havia parlat abans del “floralisme” i s’ha al.ludit sovint també a la educació del “boy-scout”.

  Moltes vegades, encara, quan s’ha tractat de manifestacions amb neta rel religiosa s’ha tirat més a fons i s’ha parlat de “subcultura”.

  És veritat que ni tot lo vell és bo pel sol fet de ser vell ni totes les manifestacions de la cultura popular són prou reeixides i són intocables.

  El que ens escama és que amb el pretext d’una lliberació cultural i amb l’etiqueta d’impulsar i afavorir la cultura autòctona, se’ns doni molt sovint gat per llebre.

  El “xaronisme” és un veritable corc de la cultura i avui se’ns presenta com si fos la seva millor característica.

  Les expressions barroeres, siguin plàstiques, orals o bé “literàries” es saluden com el màxim exponent cultural, amb la sola condició de que se’ns serveixin un xic envernissades. I un vernís molt emprat per aquí sol ser la catalanitat i la contestació.

  No ens sentim puritans ni creiem que el que passa sigui arribar a escandalitzar-nos. Però ens avergonyeix.

  Ens sembla que no n’hi ha per menys quan veiem, per exemple, com un seguit de noms dels que sonen en l’ambient artístic, entre els que no hi ha mancat el d’un senador, es movilitzen, i amb l’apoi d’una entitat – no sabem ben bé si cultural o consumista, però amb butlla d’avantguarda”- presenten com una gran conquesta cultural l’estrena de “Don Jaume el Conquistador” d’en Pitarra.

  Aquesta obra que en Frederic Soler va escriure en pla de gresca per un grup d¡’amics i de la que més tard ell mateix s’avergonyia - intentà retirar-la de la circulació insistentment-, obra que sempre havia circulat de sota mà i en uns cercles determinats, ara s’estrena pel públic i es representa com un gran avenç.

  Cal convenir que una gran part de la crítica desaprovà el que s’hagués desempolsat aquesta obra que ben poc favor fa a en Pitarra i a la cultura catalana. Una cosa és demostrar que s’han acabat quaranta anys de censura i l’altra evidenciar que se’n van en orri el sentit de la dignitat del llenguatge i del respecte al bon gust que, durant quasi un segle, havien mantingut arraconada aquesta obra.

  Si encara conservem un mínim de sensibilitat, no ja moral sinó ètica i de dignitat humana, hem de rebutjar moltes manifestacions de “llibertat cultural” que invadeixen les cartelleres i publicacions.

  Ens fa un mal servei al poble esmussant-li el paladar per aconseguir que s’empassi, sense el més lleu parpelleig, qualsevol menjar que se li doni per agre, picant o deteriorat que sigui.

                                                                        R de B.

 

(“Don Jaume el Conqueridor” s’anuncià com a Farsa Eròtico-Escatològica atribuïda a Frederic Soler “Pitarra”. Es presentà al teatre Victoria de Banyoles la nit del 21 d’octubre de 1978. En versió lliure de Borras i Andreu fou interpretada per Joan Borras, Montse Garcia Sagués, Enric Serra, Jaume Nadal, Ricard Borras i Pere Pinyol. Al piano: Carles Puertolas. Música: La Trinca. Decorats: El Perich. Direcció: Adrià i Joan M. Gual).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada