ULLS DE GAT NEGRE DINS LA FOSCA
Trencaclosques d’un muntatge
de mots encreuats
Diuen que un bon dia s’adonaren que en aquest
pais les coses no anaven tal com sembla ésser, i es posaren a treballar en quelcom
que els servís pera donar llur visió del moment actual. I varen escollir uns
textos posant-los sobre la taula.
“La gent del teatre ha de fer quelcom
més que completar uns textos o idees; han de destruir la imatge fossilitzada
del teatre per tal d’abastar l’objectvitat d’una idea o acció, sobrepassant la
paraula i el gest, el silenci i el soroll, i les imposicions d’una gent capada
espiritualment”. Agafant-se en les paraules d’Artaud van crear el
muntatge a can Xapes de Cornellà del Terri i una nit de juny el tenien
enllestit a l’escenari del “Catòlics”. Li van posar de nom “ULLS DE GAT NEGRE
SOBRE LA FOSCA, ulls que van llambregar en textos de Rodolf Sirera, V. Andrés Estallés,
Palau i Fabré, Benet i Jornet, Martí Pol, Carme Riera, Peter Biuschel, Bertold
Bretch, Gabrel Ferreter, Antonin Artaud i Pere Calders.
Silenci, que comença. Cinquanta persones a la
fosca. Cent ulls de gat negre contemplant la foscor. Molts més entre públic i
escenari. Estrident cop d’efecte musical espategant la negror. Sotanes arnades
manllevades del retaule solanesc serveixen per plastificar el quadre entorn del
paralític que aixeca el braç mentre sona l’Arriiba escuadras a vencer” per
recordar-nos la temàtica preferida de Saura en l’època franquista soterrant
escenes sota simbolismes inescaients en els temps actuals.. Ulls de gat negre
dins la fosca que sotgen una mort petita: és un instint de pàtria, és un desig
de l’arbre, i del cel, i del cànter, i el llençol i la brossa. Els ulls de gat
negre travessen la fosca i volen veure la pàtria lliure, lluminosa i alta que
també intenta veure Estellés. Mentrestant, els mots encreuats van passant pel
trencaclosques “bramonístic” i els ulls de gat negre procuren entrar dins el
maletí televisiu muntat per en Pep que escup cinta combinada de blau i blanc,
d’un blau cel blau mar blau imperi, d’un blanc serafí blanc d’Espanya blanc
renta més blanc, mentre torna la bellesa del temps que l’home de la vella
coneguda olor escriuria ignorant que sota la mar aclaparadora li plourien les
preguntes del president del PEN català que es mouria al costat de la màquina d’escriure
de Martí Pol qui vagareja tot sol pels carrers en silenci i cada vespre escolta
el cant de les sirenes des del terrat de casa seva on també els ulls de gat
negre hereten l’esperança dels avis alliçonats per múltiples anys d’experiencia
proclamant que els qui manen són sempre els poderosos i que el món progressa de
gairell i això ho diuen els que es mouen per la platja estiuejant victoriosos
passant per sota les potes del gat negre mentre contemplen els ulls grossos del
mim Llorà semblant a monsieur Hulot que guarda els ulls de gat al canastró de
la pesca i a la vesprada es tanca a la cambra per saltar com la bèstia negra de
Cocteau quan la bella es corseca pel ròsec del càncer mentre espera inutilment
el temps de les ereccions i les noies es miren als ulls en el llit vertical
sentint-se eixelaiades, solitaries i porugues per més que vessin amor i posin
per testimoni les gavines i de l’oncle Jodock no en sapiguen res..
“La literatura, el teatre, pot
ajudar a canviar les coses” – diu Carme Riera, la que ens deixa
amor, la mar com a apenyora-, perquè
sens dubte la creació d’un univers de ficció comporta ja d’entrada una
rebel.lió: la no acceptació del món real, la negació del sistema i de la norma
i la necessitat de construir una altra realitat diferent: la revolució i la
utopía”.
I els cinquanta sentim pensant que ens vé
l’amnèsia perquè a la plaça toquen sardanes, i l’esforç no s’agraeix perquè tot
s’oblida, fins els,poemes inacabats de Bretch, d’Artaud i del Ferreter de la
Lletra d’Or que clouen el collages de mots encreuats deixant el regust de sal
de l’oli de ricí amanit pels Sarauistes que no estan de rondalles perquè sempre
fa una mica de por que el,vent de garbí s’emporti en Morgat, el drac i les
goges, per més que siguin contes de la vora del foc o de sota la teiera de la
plaça.
Diuen que ha arribat el canvi. El canvi dels
ulls de gat negre dins la fosca: ulls de gat negre de l’actor, ulls que veuen
clar a la fosca, ulls que no hi veuen a la claror. Ulls que traspassen més
enllà de la seva mirada per a portar-la a comprendre el garbuix alliçonador d’un
teatre d’imatges suggestives i suggerents que ells han procurat d’ironitzar-lo
i infondre-li la gràcia del contrast.
Diuen que nomes ens calen uns ulls de gat a
tots.
(Galat a Revista de Banyoles)
Fitxa: Títol: ULLS DE GAT NEGRE DINS
LA FOSCA.
Representació: dies 16 i 17 de juny, al Cercle de Catòlics de Banyoles.
Els que l’han fet: Jesús Bramon, Dolors
Cels, Pere Coll, Mani Cunill, Sussi Geli, Carme Mariscot, Josep Oliver, Josep
Pagès, Xavi Palmada, Xavi Rabell i Jaume Ribera.
Entreteniment per a fer pensar:
Repartit en un full per a llegir durant els entreactes. Títol: SARAU
(programació d’aparició única).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada