dimecres, 9 de juliol del 2014

Dècada anys 70 - Any 1979


EL CAP I LA FI  O  EL CAP DE L’ALCALDE


 En poc espai de temps acabem de veure representades dues obres de Carles Valls: “Elcap i la fi o El cap de l’alcalde”, per l’Agrupació Teatral del Cercle de Catòlics de Banyoles, i “Mercé dels uns i Mercé dels altres” per l’actriu professional Mercè Bruquetas. En una i altra s’hi adverteix el treball minuciós de l’autor en la seva forma aparentment senzilla de voler contar-nos les coses. Carles Valls (pseudònim en que s’empara l’artista Vila Casas) ha anat despullant gent de totes les edats, així com estaments socials i esbosant una ridiculització de certes premisses vigents durant tota una època presentant-nos la idea de l’oportunisme polític, de la hipocresia social, etc.  En les seves obres hi destaca sempre el treball d’un actor o una actriu i així ho veiem en la primera on sobressurt el protagonista que interpreta els dos papers (els dos germans, un de dretes i l’altre d’esquerres), però que aquí a Banyoles se’l repartiren en Joan Geli i en Jaume Oller en un treball excel.lent dels dos. En la segona obra era la “Mercé Dalmases”, una vídua explicant ella sola en escena una sèrie d’esdeveniments que li havien passat en una visió retrospectiva des dels anys vint fins quasi als moments actuals. Valls la va escriure per la Mercé Broquetas i l’actriu en un “tour de force” impressionant hi ha realitzat una interpretació extraordinària.

  Amb ELCAP I LA FI, l’Agrupació Teatral del Cercle de Catòlics demostrà –per si no ho sabèssim llargament- que tenen embranzida per a represenra obres d’envergadura. Aquesta vegada no es tractava pas de fer la comèdia còmica amb ressorts típics en ells per aconseguir la riallada exuberant (cosa molt elogiable, ja que no tothom assoleix aquest punt elevat que tenen en la comèdia còmica), sinó que es tractava de demostrar dintre la senzillesa aparent de l’obra una naturalitat que havia de donar senyals d’un realisme ben clarificador. I si ho aconseguiren és perquè l’Agrupacio demostrà que té uns homes entre bastidors que dirigeixen i formen aquest “col.lectiu de direcció” i que són els mateixos que un dia actuen i altres reposen (i això de reposar és un dir, perquè treballen de debó i silenciosament) però que sempre procuren de mantenir l’acoblament de tot el grup en una  perfecta harmonia que lliscava per tot l’escenari dominant sobretot aquesta excel.lent actriu que és CARME QUER la qual es troba en un dels moments mes brillants del seu fer artístic. Sabem que la Quer ha estat “obsessionada” durant molt de temps en l’estudi d’aquest paper, passant dies i dies posant-se dintre la pell d’aquest personatge de “Glòria”, un personatge que potser se sortia una mica dels que ella solia encarnar en les seves actuacions de l’”Agrupació Teatral Banyolna” ( l’havien encasellat massa en els papers de “mare”, la bona dona que havia de soportar-ho tot).- En aquesta ocasió ens ha ofert una dona egoísta, dominadora, alarmada pels desdenys de la seva filla i emparada en el neguit rebel del seu plor sofocat. Amb canvis de modulació entre el seu plor i el seu riure, dominant l’escena admirablement, la Carme Quer es permeté àdhuc –en una escnea brillant amb en Jaume Oller- de dolcificar la seva veu en una cançó humorística d’excel.lent factura.

  Al seu costat, en Joan Geli i l’esmentat Jaume Oller, interpretaren els dos germans –l’exiliat i l’alcalde- sense exagerar mai la nota, destacant-se sobretot en els monòlegs de l’Oller i en les telefonades d’en Geli.

  Montse Oller era una monja “republicana de tota la vida” i tingué unes escenes molt ben executades principalment en les de l’ensenyament a la nena (una altra promesa, la nena Montse Oller Pujolàs), inculcant-li la disciplina de l’ensenyament religiós-polític d’una època determinada. I per últim hem de fer esment d’aquesta noia que interpretà amb la mes gran naturalitat el paper de la filla “rebel” de la casa. Dolors Cels imprimí una força inaudita al seu tipus de caràcter dominant. Els que la coneixiem desconfíavem una mica d’aquesta noia perque l’haviem vist sempre bastant atropellada en la dicció. La seva veu, baixa i enfarfollada era perillosa i es temia que en algunes escenes no se’n sortís. Però la Dolors Cels causà sorpresa a tothom. La seva interpretaició fou de debó boníssima. Crec que aqui si que s’ha notat un bon treball del “col.lectiu de direcció” i un gran esforçde la noia per a dominar-se ella mateixa. D’aquí endavant, la Cels si continua fent teatre, amb un bon guiatge de direcció, pot arribar a ésser una  d’aquests bones actrius joves que tanta falta avui dia en els escenaris banyolins.

  Hem d’esmentar el treball laborios de l’Enric Tubert i en Jordi Noguer en els llums, més vibrant en la segona representació; així com l’escenografiaa d’en Pep Oliver ideada amb empostissats en forma de persiana movible, i que també pot ésser de gran utilitat per futures representacions d’altres obres.

  En moltes de les continuades mutacions i apagades de llums en canvis d’escena, foren constants els aplaudiments del públic que donaren la seva calurosa acollença final a la memorable actuació de tota l’Agrupació.

  El públic no fou tan nombrós com en altres ocasions, Arriba l’èxode cap a les platges i la gent sembla que li ve de repel haver de tancar-se en locals d’espectacales. De totes maneres, EL CAP I LA FI és una obra per tornar a veure-la i perquè la vegi molta més gent. Crec que això ho hauria de tenir en compte l’Agrupació Teatral procurant, passat l’estiu, de tornar-la a representar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada