“ELS JOGLARS” A BANYOLES
El diumenge
dia 24, festa de Sant Joan, a les 8 de la tarda, en el teatre del Cercle de
Catòlics es presentarà a l’espectador de la nostra ciutat la representació de
l’obra “M-7 CATALONIA”, darrera creació dels Joglars, un digne remat al cicle
teatral que des del mes de febrer sen’s ha anat oferint intermitentment sota la
denominació de “Teatre als Catolics”.
Serveixin aquestes ratlles de l’escriptor
olotí R. Barnera com a preàmbul d’aquest esdeveniment teatral:
Quan han quedat completament
apagats tots els artificis que “LA TORNA” va fer esclatar, sembla que la nova
presència dels JOGLARS a l’escena no tingui la força que cada nova estrena
d’aquest grup teatral abans feia suposar. La realitat, però, no és exactament
així. Ni la normalitat ha tornat del tot, ni la rutina s’ha apoderat d’aquesta
expectació que envoltava les estrenes d’ELS JOGLARS. Què ha passat, doncs?
Una sèrie de reaccions provocades
per la temàtica de LA TORNA donaren una nova i inesperada dimensió a ELS
JOGLARS que sobrepassà l’àmbit estrictament teatral quant a creació artística i
aportació cultural del medi, pero no com a tribuna i reflex de la societat i,
per tant, sortosament no fèu res més que confirmar la vida i la força del “fet
teatral”. Amb tot, aquesta nova dimensió eclipsà fortament el teatre com a
expressió creadora i lliure, traslladant la polémica i l‘atenció al camp
político-social.I això era bo perquè és en aquest camp on cal discutir i
solucionar les grans contradiccions: és llàstima, però, que aquestes reaccions
aïllin, no sé si conscientment i inconscientment el fet primer, no valorin la importància que realment té.
Una gran majoria dels polemistes que van intervenir en l’afer han ignorat el
fet teatral, i, una vegada ha passat el temps, també les seves conseqüencies.
I tot això és ben palpable.
L’Albert Boadella és a la Model, i ni ell ni els altres ja no surten als
diaris. Per altra banda, “M7 CATALONIA”, que en els primers moments va provocar
una certa expectació general – sobretot per si es detectava la presència física
d’en Boadella a les estrenes-, s’ha anat diluïnt perquè segurament no ha
provocat les reaccions que molts esperaven, encara que denunciï una altra
realitat tan o més punyent, o que plantegi un autèntic problema d’identitat
nacional i comunitària. I aquesta gran majoria tampoc no s’ha assabentat que al
Festival Internacional de Teatre d’Hamburg, ELS JOGLARS hagin hagut de sortor
fins quinze vegades a saludar; ni de les crítiques apoteòsiques a Roma.
El fet és demostratiu, però de la
manipulació que a tots nivells sofreix el nostre món - Heus ací un altre dels postulats de M-7 CATATALONIA
– i que una vegada passats els efectes a quasi ningu no li interessa el
fonament. Així el teatre continua marginat, quasi buit, el nivell cultural del
país com sempre i les nostres perspectives abocades a esdevenir una de les
reserves destinades a “souvenir”, segons l’informe “Wallace Müller”, d’on surt
l’espectacle “M-.7 Catalònia”, una de les cultures al voltant del Mediterrani
que són objecte d’estudi i recuperació dins la planificació general d’aquest
informe, i que com diu Albert Boadella... “nosaltres hem esdevingut els conserges
del Mediterrani per guardar i entretenir les cases de vacances dels bàrbars
instal.lats al voltant d’un mar que s’acosta cada dia més a un sanitari
públic”.
ELS JOGLARS vénen a Banyoles amb
un espectacle digne de la seva trajectòria, un esglaó més d’aquesta magnífica aportació
al teatre, a la cultura i a la identitat de la nostra comunitat. Amb tot,
aquesta vegada el seu director no hi serà.
Trajectòria d’ELS JOGLARS
ESPECTACLES. 1962: Mimodrames – 1964: L’art del mim – 1965: Deixebles del
silenci – Pantomimes del Music.Hal – 1966: Programa infantil – Mimetismes –
1967: Calidoscopi – 1968: El diari – 1970: El Joc – 1972: Cruel Ubris – 1973:
Mary d’Ous – 1974: Alies Serrallonga – 1977: La torna – 1978: M-7 Catalonia.
Nota afegida per Joan Olivas,el dia 12 de juliol 2014 : En el teatre del Centre
de Catòlics de Banyoles, Els Joglars van cometre una falta imperdonable: Ens
van desmuntar tota la pantalla del Ciclorama
que des dels anys de La assió,- ja feia més de 20 anys- era fixe al fons
de l’escenari. A partir de llavors, els espectacles que es feien en el teatre
estarien absents els efectes luminotècnics especials que s’oferien en aquella
monumental pantalla del Ciclorama. Quan vam veure aquella destrossa, vam quedar
esgarrifats.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada