BOTIFLERS I CEBALLUTS
Un intent de teatre èpic
1.- Botiflers i Ceballuts
necessita, abans que res, un aclariment, una diguem-ne explicació prèvia. Es
tracta d’un intent de teatre èpic, didàctic, d’aproximació a fets i actituts
que han estat com una mena de leit-motiv de la nostra història: la lluita
dialèctica - i a vegades pràctica- entre els botiflers ( el que va amb els enemics
de la seva terra, Fabra dixit) i els ceballuts (nom vagament despectiu dedicat
als nacionalistes recalcitrants). És per tant, un teatre d’enorme actualitat.
2.- Botiflers i cebaluts és una obra d’intencions
ben definides i d’exposició diàfana perque té un destinatori ben concret: : la
gent del poble. Necessita per tant, que la lliçó que enclou sigui entenedora,
transparent, I digerible. És per això que Botiflers i Ceballuts tè un transcòrrer
entre l’explicació i l’anècdota, pels camins de la sàtira, sense deixar la
imprecació i, a vegades, el pamflet. Té, per tant, un plantejament lleugerament
diferent al teatre clàssic,a mig camí entre
la lliçó magistral i el sainet.
3.- Utilitza, en la seva
narració, un paral.lelaisme històric entre la memòria personal dels possibles
espectadors i els fets que han estat escrits en el llbre de la Història de Catalunya.
I, després, com una mena d’il.lustració gràfica – una vinyeta- el quadre teatral curt, subratlla, la majoria
de les vegades en un clar to d’humor,
l’explicació. Així, en un mètode senzill i repetit, transcorre una acció i es
planteja a l’espectador, el recorregut dramàtic del poble de Catalunya, a
través del temps entre els que estimen abans que res la llibertat i els que
posen, abans que res, els seus interessos personals i de classe.
4.- Caldria dir alguna cosa
sobre la gent que interpreta l’obra: també, com els destinataris, gent del
poble. Gent del Vallés, de quatre poblets que, estan units geogràficament per
la riera del Tenes, afluent del Besós, en un context problemàtic, al moment precís de transformar la seva vida que fins
ara havia estat agrícola i rural i que, molt ràpidament, passa pel trauma de la
industrialització i la urbanització massiva. Pobles d’uns dos mil habitants –
L’Ametlla, Riells-Bigues, Santa Eulàlia i Lliçà d’Amunt – sotmesos a una
immigració important, però que guiats per la experiència d’altres poblacions
veïnes, intenta de conservar lligams que els faci més valents davant l’allau
industrial que, un dia o altre, ha de dissoldre’ls en un magma confús de ciment
i xemeneies.
5.- Un grup de gent d’aquests
pobles –diversa en edats i status social, però preocupada per les coses del
país i la cultura-, va agrupar-se a l’entorn d’una taula i es dedicà, des de fa
set anys, a comentar la realitat cultural, políitica, científica, econòmica, dels
Països Catalans. Ha estat un grup divers, fins i tot canviant, que per
identificar-se s’ha autodenominat d’”El pa amb tomàquet”, perquè el que si ha
estat constant,ha estat el tomàquet sucat sobre el pa, el traguet de vi i l’ambient
relaxat i amable que sol produir-se a l’entorn d’una taula. La Colla del Pa amb
tomàquet, l’any passat, va escriure una pàgina prou interessant de la nostra
peripècia col.lectiva: La volta en carro als Països Catalans.
6.- L’experiencia de la Volta,
amb la participació de gairebé dos cents participants –alternades en diferents
etapes – va semblar un èxit prou rotund com per a intentar altres experiències
de trobament entre diferents persones a l’entorn d’una idea. I si la Volta
era un recorregut per la nostra geografia, era gairebé obligatòria una excursió
a través de la història. Per això va sortir Botiflers i ceballuts. Per això,
molta gent ue mai havia trepitjat un escenari es va embarcar a l’aventura.
Entre pujalr dalt d’un carro i pujar dalt d’un escenari, segons quin siguin els
objectius, hom pot observar innegables concomitàncie.
7.- Botiflers i ceballuts ha
fet ja unes certes experiències. Jo diria que, el resultat ha estat positiu. L’obra
presenta continades alternatives, sitacions canviants i una certa desimboltura
formal, que, moltes vegades, sobta l’espectador. Però l’efecte dfinal és
positiu: la seixentena de persones que pul.lula per l’obra sol imposar-se a la
legítima posició crítica del públic i,
normalment, acaba ficant.s’el a la butxaca. Botifers i cebaluts, representa una
actititud teatral diferent on el tó narratiu, la s’atira política i l’indubtable
missatge pariòtic, formen una experiencia prou curiosa com per fer-lo reconable
as amics. I als enemics. Sobretot si són botiflers de les últimes fornades.
(Jaume Farriol a Revista de Banyoles.
Abril 1979)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada