JULIETA,
FILLA ÚNICA
Està vist que el públic que acostuma a assistir a les funcions teatrals
és, per regla general, de gustos i aficions conservadores, poc amic de
provatures i innovacions massa atrevides. Va a veure, empès per la propaganda o
per mera curiositat, aquesta cosa revolucionària i que actualment s’ha posat de
moda, anomenada “un muntatge”, a vegades encertat, curiós, original de bona
llei, d’indubtable mèrit; d’altres, potser les més un capriciós passatemps i prou, amb el
sol propòsit d’”épater” la massa majoritària i amorfa dels “vells” que
sobrepassen la trentena d’anys i no diguem la d’aquells que ja poden començar a comptar arrugues (i
sobretot els que ja no les poden ni comptar!). Lògicament, aquesta massa habituada
a considerar les representacions teatrals com un petit esqueix de la vida real
(adobada amb el degut complement de fantasia que el tema comporta, però sempre
dintre d’un context visual que no s’allunya del món de cada dia), se sent,
davant dels espectacles de nou encuny, o bé gratament sorpresa si l’encert hi
ha estat present o al contrari, absolutament estafada quan l’autor i el director
del muntatge no saben per quin mar naveguen, a desgrat dels bons propòsits. I
aleshores és quan el públic, escamat, comença a desertar per acabar donant peu
a la crisi i a les lamentacions. Diuen que s’ha d’educar el gust de la gent. D’acord;
però, ja sabem cap on cau la veritat teatral?.
No és estrany que quan una companyia, professional o d’aficionats, té el
bon criteri d’oferir-nos una obra escrita a la manera clàssica i interpretada
també d’acord amb els motlles tradicionals, aconseguexi, tot i tractar-se com
en el present cas d’una reposició, d’omplir el teatre de gom a gom, fins al
punt d’esgotar les localitats en cada una de les dues sessions ofertes i,
sobretot, que els espectadors en surtin no ja contents, sinó autènticament
entusiasmats.
L’obra escollida, contribució a l’homenatge que el poble de Catalunya
dedica enguany, centenari del seu naixement, a l’il.lustre i benemèrit
escriptor Josep Mª Folch i Torres (reconeixença de l’importantíssima tasca de
catalanització que al llarg de la seva vida dugué a terme de cara a tots els
àmbits socials i a totes les edats), és la divertida comèdia en tres actes, el
darrer dividir en dos quadres, intitulada “Julieta, filla única”.
Moltes vegades, si bé no tantes com seria de desitjar, hem vist en acció
el magnífic “Grup de teatre” del Centre de Catòlics. Queda lluny, per la culpa
del cinema i la televisió, l’època de les representacions setmanals amb obra
diferent cada vegada; però és indubtable que el deseiximent, les “taules”, que
llavors adquirien els intèrprets amb l’abundor d’actuacions, ara ho
aconsegueixin amb una imprescindible, intensa i meritòria profusió d’assaigs..
El resultat aquest cop, es fèu palès ja a les primeres de canvi i es mantingué
viu, sense la més petita defallença, de cap a cap de l’obra, fins que la
cortina es clogué per darrera vegada.
I el més bonic, des del punt de vista de l’espectador, és que tots els
actuants es manifestaren com un sol bloc on no hi havia fissures ni punts
febles, on tot rutllà talment un engranatge perfecte, sense sotregades ni
grinyols. Fins a tal punt fou així que assoliren, amb la difícil facilitat dels
veritables artistes, que el públic entrés de ple en la “realitat” de la ficció
que se li oferia i s’hi sentís talment identificat, i es neguitegés amb els
neguits de Julieta, deliciosament incorporada per Glòria Cunill; amb les
tafaneries i tripijocs de bona jeia, amb els emotius records de la Dida (Carme
Quer) amb el gest i l’expresió de la
boníssima actriu banyolina. Així mateix, Montserrat Oller, amb les monomanies
fisonòmiques de la senyora Salustiana, i Carme Llach, tan ben identificada amb
la semineuròtica Tití; Jaume Oller, còmicament perfecte en el paper de Jeroni
Bancal; el debutant Ferran Barba (Albert), que tot i les seves timideses se
sabé endur el primer premi en forma de Julieta); l’Enric Tubert, pare, un
belluguet de tal manera nerviós i magistral que només d’apareixer a l’escena ja
ens feia ballar el cap a tothom; en Xavier Vilanova que sabé encertar i
comprendre el tipus ampul.lós i campanut del senyor Granadell; l’Enric Tubert,
fill, segur sobre la petja familiar, en el paper de ídem; el devassal de
rialles lligat (com sempre a la impertorbable i despistada seriositat de Joan
Olivas, aquest cop posat en una missió domestica útil per a qualsevol servei, i
per acabar, l’aprofitat i besunya Patau, en la persona de Josep M. Angeats.
En resum. Una gratíssima vetllada, però amb una doble recança final, l’enyor
de tantes altres obres deixades pel creador d’”En Patufet” (si no recordo
malament, la Companyia d’en Jaume Borràs representà en el desaparegut Teatre
Principal una memorable “Ventafocs”) i el migrat nombre d’actuacions d’aquest
magnífic grup d’aficionats banyolins, que amb la seva dedicació (quan s’ho
proposa) sap revifar i mantenir entre nosaltres la flama del bon art teatral.
(Frederic Corominas a Revista de
Banyoles,num 579, novembre 1980)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada