JOAQUIM COLOMER, L’AMIC
Per Mn.Manuel
Pont i Bosch
No recordo quan ni com ens vam conèixer,
devia ser, però, en el Cercle de Catòlics i abans, molt abans que jo en fos nomenat
Consiliari. El que recordo és la primera impressió que vaig rebre de Joaquim
Colomer del qual en tenia referències a través dels seu rival escènic, en Pepet
Freixa. Això em podia portar a fer una primera valoració de la persona – en la
seva funció d’actor- no massa falaguera. No fou així. Jo no havia vist actuar
mai a Joaquim Colomer perquè quan vaig arribar a Banyoles (1954), la cosa
teatral –com tot el mateix Cercle de Catòlics- estava força endormiscada. En
realitat no hi havia secció teatral, encara que el grup Tubert, Anton Garcia de
Palau, i Jaume Farriol, participants també en “l’anar fent” d’”HORIZONTES”,
donava ja uns senyals clars d’una inquietud que calia canalitzar.
No havia vist actuar a Joaquim Colomer, però...
qui m’ho pot assegurar?. He de concretar que no l’havia vist actuar en un
escenari, però Joaquim Colomer deixava, a tot arreu, la marca de l’actor que
duia a dintre. Penso que el veritable actor es descobreix quan demostra una
voluntat de servir el teatre, al marge del que el teatre li pugui donar de
popularitat. No, Joaquim Colomer no es va servir del teatre per a donar ales a
la seva petita vanitat (per altra banda molt lògica en tots els artistes) ni
per a cercar aplaudiments. Aquest em sembla que fou el primer tret de la seva
personalitat que em va conduir a admirar-lo.
-Heus aquí – vaig dir-me- un servidor del
teatre.
Efectivament,
n’era un veritable enamorat. Més tard vaig poder ratificar aquesta opinió.
Joaquim Colomer estimava el teatre perquè era el mitjà més adequat a la seva
persona per a comunicar-se. A més a més, el teatre li permetia desplegar tots
els matisos de la seva personalitat, riquisima en valors humans –cordialitat,
simpatia, generositat- i, especialment els sentimentals. Però – i anant una
mica enllà- hem de tenir en compte un altre extrem eloqüent: Joaquim Colomer
estimava tot el que envolta el món del teatre, ja que el considerava com una
escola d’amistat.
-Els assaigs
em fan tornar boig- em deia-, però són tan bonics els assaigs!
Joaquim Colomer, bon amant del teatre,
estigué sempre a l’altura de les exigències evolutives teatrals. Tenia una
magnífica disposició per l’adaptació, i així, en ell (els que havien tingut la
sort de seguir tota la seva trajectòria artística) van poder veure com s’escapava
intel.ligentment del classicisme d’un teatre versallesc, gesticulant i
cridaner, emfàtic i amanerat que deixava en un lloc secundari la paraula i els
silencis, per entrar en la línia sòbria del teatre modern que exigeix la màxma
ponderació en el gest, naturalitzant les situacions, mentre es dòna al text la
importància real que ha de tenir. Aquest canvi – aquesta capacitat d’adaptació-
només el pot realitzar un actor intel.ligent i il.lusionat que sap col.locar-se
en l’interior dels personatges per a donar-los vida i que té en compte unes
formes de comunicació més austeres i de més treball psicològic. Joaquim Colomer
no fou mai un amargat.
Quan es va constituir l’Agrupació TEATRE I
ART (1957-58) als tres noms esmentats: Tubert, Garcia i Farriol, s’hi varen
afegir: Oller, Geli, Fontbernat, Pagés i Vilanova... i les noies Julbe,
Garriga, Albertí, Bravo i Collell... mentre s’estava preparant tot un esplet de
jovenils. Llavors es va sentir la necessitat d’un director i tots vàrem
coincidir que Joaquim Colomer reunia els mèrits suficients per a cobrir aquesta
responsabilitat. Se li proposà i acceptà. I van començar els maldecaps de la
direcció escènica de l’home que sempre havia fet sempre d’actor i que les
necessitats dels Catòlics li demanaven un treball de director que pel
temperament de Joaquim Colomer, no solament li suposava el sacrifici de no
sortir a l’escenari, sinó també la feina d’aprendre’s tots els papers... perque
Joaquim Colomer dirigia des de la pròpia identificació amb cada personaatge.
Després de l’estrena de MARIA CLARA, els
components de l’agrupació, estimulats pel desig de fer-me content, varen
determinar portar la representació a Anglés, el meu poble. Poc abans de
començar, l’actor que portava el pes de l’obra ja que gairebé no es movia d’escena,
va sofrir un desvaneixement. El metge, que vàrem anar a buscar de seguida, va
considerar que era millor que no actués. S’havia de suspendre la reprentació i
el teatre era ple com un ou. Vam fer una reunió d’urgencia sota el mateix
escenari i Joaquim Colomer va assumir la responsabilitat de suplir a l’actor
indisposat. Em va semblar que havia de comunicar l’anomalia als assistents i
així ho vaig fer. Entre bastidors tot anava de bòlit, però al final de la
representació, més de quatre em preguntaren quin era l’actor que havia
realitzat la suplència. Joaquim Colomer es sabia tots els papers i a l’hora de
dirigir escoltava totes les opinions fins que s’havia arrbat a formar els seu
criteri.
S’ha parlat dels problemes que va tenir en el
muntatge de “EL DIARIO DE ANA FRANK”. Ës cert. Jugar amb dos escenaris, un
damunt l’altre, amb elements corporis i, sobretot, amb la llum, significava un
desafiament per Joaquim Colomer que s’havia format en una altra escola. Va
estar preocupat molts dies, però la seva preocupació era activa i el seu enginy
– una gran intuïció que hem de reconèixer- el portà a trobar la fòrmula màgica
per a que tot funcionés amb una total sincronització.
El dia que vam anar a representar l’obra al
Municipal de Girona, l’actriu que interpretava a ANA FRANK, també es va
indisposar. Els nervis no l’havien deixat dormir ni menjar i a l’hora de
començar l’obra ,la varen trair. Es va superar el problema i els banyolins
vàrem guanyar moralmen el concurs. Fets posteriors ens van demostrar que el
jurat no havia pas actuat amb una estricta justícia. Els guanyadors ho van
pagar perquè es van veure obligats a estrenar uns pastorets (escrits per un
membre d’aquell jurat) que varen resultar un fracàs absolut.
En moments apurats l’experiencia de Joaquim
Colomer era decisiva. I era en aquests moments que la seva tasca es feia aflorar
més que mai perquè descobríem que Joaquim Colomer no solament dirigia les
evolucions dels personatges i els donava lliçons d’entonació, sinó que també
era l’amic que parlava amb els actors, estudiava amb cada un d’ells les
dificultats concretes d’un paper i fins i tot- i aquest era un treball que
fèiem molt de conjunt- tenia en compte
la problemàtica de cada actor que podia explicar el seu rendiment.
Per a mi, Joaquim Colomer no va ser mai “el
senyor Quimet” ni en “Quimet Colomer”. Fou l’amic, l’amic amb el qual, quan ens
trobàvem, ens foníem en una abraçada, moltes vegades sense paraules. Fou
simplement Joaquim Colomer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada