JOAQUIM COLOMER I EL TEATRE
(I)
Quan en Quimet era un gallard
jove.- En el seu bon temps fou l’actor més destacat de l’antiga
escola teatral banyolina. No n’hi havia cap més com ell per declamar amb veu
creixent intensament, fins arribar al paroxisme quan rematava la frase final
per aconseguir l’aplaudiment eixordador de la Galeria i del Paradís de l’acollidor
local del Cercle de Catòlics del carrer de l’Abeurador.
Començà de molt jovenet en Quimet
Colomer, amb tota una colla de nois com en Freixa, en Baus, Vilanova, , Maurici
Garcia, Tarafa i altres, i arribà a fer estremir la concurrència jovenil que
assistia gairebé cada diumenge a les representacions teatrals que es portaven a
cap a l’entitat. Les noies s’emocionaven en escoltar les tirallongues
planyívoles amb somics i sanglots del jove i gallard Quimet Colomer en els
drames i tragèdies escrites expressament pel “teatre catòlic”, únic i
exclusivament per a representar amb personal masculí. EL CALVARI DE LA VIDA, EL
LLAÇ ETERN, EL MISTERI DEL BOSC, ARRAN L’ABÍS o LA FALLIDA eren obres que es
representaven moltes vegades durant els anys vint, i el jovent d’aleshores hi
acudia a veure’ls per entusiasmar-se cada vegada més.
Era un temps en què en el teatre
professional “tallava el bacallà” l’Enric Borràs, i en el seu teatre grandiloqüent
i efectista s’hi enmirallava l’afeccionat d’aquell moment.
La rialla sardònica de “Luzbel”.- La veu vigorosa i engolada d’en Colomer, que
sabia fer vibrar fins al tremoleig, assolia un climax perfecte en les llargues
declamacions del “Luzbel” dels “Pastorets”. S’ha dit – i ho reconec- que en
Quimet Colomer fou un dels millors intèrprets de la figura del demoníac
personatge. Durant molts anys, si es parlava dels Pastorets de Banyoles i s’evocava
la figura de “Luzbel”, s’havia de pensar certament en la rialla sardònica que
expel.lia la gorja d’en Colomer. Fins en Joan de Palau, en la caricatura que li
fèu per a una entrevista d’en Rigau a la revista “Horizontes” el veié d’aquella
manera “ “mefistofèlica” (mireu el dibuix d’en Joan de Palau a la portada de la
Revista de Banyoles, num 589, abrl 1981). Encara recordo la impressió que em
causà, quan el meu pare, de petit, em portà als vestuaris del teatre del Cercle
de Catòlics per “ensenyar-me els dimonis”. La visió del rostre d’en “Luzbel
Colomer”, no em va deixar dormir durant tota la nit.
El “Luzbel” l’interpretà una
infinitat de vegades. Gairebé podríem dir fins que no va poder actuar degut a
la seva indisposició a la gorja. A la meva joventut – ho recordo bé, en Colomer,
de Luzbel, em feia còrrer molt esverat per l’escenari en el meu tràngol del pastor Bato. Els meus companys d’aventures
pastorívoles poden prou afirmar que en Colomer actuava amb tanta “naturalitat”
i amb tanta “força dramàtica” que no escatimava pas els cops. De bofetades, cops
de puny i puntades de peu n’arreplegàvem per tots cantons i solíem acabar la
representació ben estomacats Ës clar que primer l’havíem fet còrrer fins a
deixar-lo esgotat, ja que aleshores teníem molt de delit i no paràvem de fer-lo
enrabiar. Al cap i a la fi, allò era la substància bàsica d’aquella escena
pastorívola del lligament dels dos pastors pel dimoni.
En tot i això cal repetir que el vers
desgranat en castellà per la seva enèrgica veu, solia ésser acabada sempre per
una descàrrega d’aplaudiments que l’esperonaven - perquè no?- a cercar en tots
els personatges que interpretava aquesta declamació propensiva envers el
clímax.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada