JOAQUIM COLOMER I EL TEATRE (i IV)
La
passió per “La Passió”
L’obra de Colomer havia de tenir un
coronament important com a director
teatal. I aquest l’assoliria amb LA
PASSIÓ DE BANYOLES, escrita per Frederic Corominas a començament dels anys
seixanta. Però en una obra d’envergadura
que requeria un nombre molt important d’actors, no podia pas ésser realitzada
per un home sol. Per això en Colomer es veié reforçat en la direcció artística
per Joan de Palau j Josep Maria Capella. Del ressó que tingué “La Passió de
Banyoles” no cal parlar-ne. La interminable corrua de gent que venia de fora
n’han donat testimoni parlant-ne com una de les millors “Passions” fetes a
Catalunya. La televisió i els cotxes foren la causa de que aquesta deixés de
representar-se al cap d’alguns anys. I és que fou totalment impossible retenir
150 persones en escena durant set setmanes seguides. Desvantages del progrés.
Quimet Colomer no tan sols tingué al seu cárrec
la direcció compartida d’actors en “La Passió”, sinó que també aportà la seva
figura a l’escena en el quadre “El Sanedrí”, interpretant el personatge d’Anàs,
una de les seves darreres actuacions, ja que a causa d’una operació a la gorja
es veié impedit del que li donava més notabilitat, gallardia i personalitat: la
seva veu.
L’abraçada de germanor d’un gran home
de teatre
La veu d’en Colomer, vibrant, trèmula,
neguitosa, imperiosa, apassionada, excitable i afectable, no s’ha pogut impressionar ni tan sols en una cinta
magnetofònica. La veu que havia cantat en orfeons, polifòniques i corals, la
veu gallarda del “Ferran” d’El misteri del bosc”, la veu trèmola del financer
avariciós de “La fallida”, la suau i càlida de l’”Ignacio” d’El divino impaciente”,
la dèspota i exigent del pinxo “El Negre” d’El milionari del Putxet”,la soferta
i angoixosa de l’”Agustinillo” Manos de plata”, l’enèrgica i dominadora veu amb
rialla sardònica del Luzbel dels Pastorets, i sobretot pels aficionats al
teatre, la veu imposant, imperiosa, cridanera, però al mateix temps manejable i
complidora, la veu que dirigia a la joventut teatral banyolina, aquella veu tan
inconfundible restà silenciosa durant una bona colla d’anys.
Tots els aficionats de Banyoles en tenim un
record inesborrable del “senyor Quimet”, aquest home que en els darrers anys no
podia actuar ni dirigir però que no deixava mai de venir a saludar-nos quan
actuàvem a l’escenari dels “Catòlics” o del Mercantil, i que ens abraçava
emocionat amb els ulls annegats de llàgrimes volent dir-nos moltes coses, però
que havia de desdir-s’en perquè no podia expressar-se amb la seva inconfundible
veu. Aquesta abraçada emocionada amb la seva incontenibe emoció queda en
nosaltres. És l’abraçada de germanor del gran amic, del gran home de teatre que
ha estat pels aficionats a l’escena banyolina, en Joaquim Colomer i Badia.
(En aquest reportatge de la Revista
de Banyoles,num.589, abril 1981, hi ha cinc fotografies. En una d’elles hi
veièm Josep Freixa procurant animar a un Joaquiim Colomer compungit. Dos actors
“forts” de l’escena banyolina units en fraternal abraçada).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada