TEATRE POPULAR
Per Neus
Corominas (Revista de Banyoles. Maig 1981)
No hi ha cap dubte, avui, que el teatre medieval gira
entorn de les celebracions religioses i que l’origen de les representacions
teatrals es troba a les esglèsies. A mida que passa el temps aquestes
celebracions adquireixen un aspecte i una fussió més populars; així passen a la
plaça pública, amb un bagatge cada vegada més gran d’elements profans. D’aquí
arrenca l’inici del teatre actual.
El teatre fou concebut, doncs, per a una
funció popular i no tan sols com esbarjo, però també com a reflex de la
problemàtica humana; sentiments, frustracions, ideologies, fantasies,
comportaments..., i d’aquesta manera adquireix una dimensió i el seu veritable
sentit.
No seria vàlid, creiem, l’existència d’un
teatre com a joc intel.lectual únicament, que per altra banda aprofitaria tal
sols una mínima part de la societat, justament aquella part que gaudeix del
privilegi d’una formació cultural per damunt de la “mass media”, Hem de
reconeixer, però i no faltaria més, els valors de diversos tipus de teatre. Deixant
a part tota mena de consideracions tèoriques direm que el segle XX és molt ric
en experiències teatrals i que han sorgit tècniques noves que han dut aquest
camp d’expressió artística cap a una situació més actualitzada, si bé per altra
part, també trobem grups d’intèrprets especialitzats en la representació d’obres
clàssiques.
Al marge de l’esmentada producció teatral
culta, hi ha una permanència de teatre popular que ofereix uns esquemes simples
pel que fa a muntatge i a l’actuació dels actors; tal com queda indicat és el
teatre popular del qual trobem l’arrel justament en l’època medieval. I bé
sembla que la missió d’esbarjo que en part també persegueix, és prou vàlida
perquè aquests tipus de representacions puguin, encara avui, tenir
consistència.
Som a Serinyà, diada del Roser i 65è Homenatge
a la Vellesa, a dins d’un envelat a punt de rebentar de tanta gentada. L’obra
que presenta l’Agrupació Teatral de Banyoles, “ELS CORDERS DE BLANES” –escrita per
Coma Soley sobre el text d’un deliciós conte de Joaquim Ruyra- pertany al
nivell de teatre popular a què hem vingut referinit-nos.
El llenguatge constitueix l’eix entorn del
qual gira l’obra. L’aparició de frases fetes, refranys, vulgarismes i tòpics,
enquadra bé els personatges en un registre popular. Com a contrast de la
llengua col.loquial, crida l’atenció l’ús de termes pertanyents a llenguatges
específics (“obscurantista”, “racionalista”, “mediocre”, etc), que
aconsegueixen arrodonir encara més el personatge reaccionari, molt ben interpretat
per en Joan Olivas, del qual en fa una autèntica creació. L’actor malmet els
termes esmentats (segons l’ús que ell en fa i de forma intencionada,
naturalment) i li serveix per aconseguir la tipificació del personatge.
L’obra s’organitza justament a partir d’un
error, d’una discordança lingüistica: :corders”, “corderos”. Es podria parlar
també d’un problema de bilingüisme en el cas d’una comunitat catalana obligada
a emprar el castellà com a llengua oficial.
La creació de situacions comporta a vegades
la més inesperada improvisació; això fa que l’obra no decaigui en cap moment
(recordem la interrupció en plena escena a causa dels forts i llargs
aplaudiments dels espectadors).
Cal esmentar encara l’actuació de l’hostaler
(en Jaume Oller) i l’advocat (en Joan Geli), els quals deixen fermança de les
seves possibilitats interpretatives ( i el mateix podem dir de la resta d’actors
i actrius) a través d’una hiperbolització de formes.
En definitiva, “Els corders de Blanes” ens ha
semblat una comèdia entretinguda, fàcil, ben representada i, sobretot, adient
per a mantenir viva la flama d’una afecció que sembla afeblir-se de dia en dia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada