L’AGRUPACIÓ TEATRAL O LA TRADICIÓ
PERMANENT
(Article de
Jaume Ribera a la revista El Bagant, núm, 2. Maig 1981)
La visió d’Es corders de Blanes escenificada
per l’Agrupació teatral del Cercle de Catòlics ens porta a fer unes reflexions
que hem cregut interessant portar a aquesta secció.
Hem de dir que no varem poder participar de
la joia de l’enriolat públic que omplia la sala del Cercle de Catòlics i
celebrava, una darrerra l’altra, les ocurrències dels actors. L’obra em sembla
una adaptació molt fluixa que donava voltes a a una anècdota de la qual en
Joaquim Ruyra en traguè un conte ben fet, però que no donava per a més.
Em sembla, també que la representació es
salvava pel bon fer de Joan Olivas, sempre dintre el seu tipus de tòfol bon
jan, l’eficàcia de Joan Geli per adaptar-se a qualsevol tipus de paper i les
taules de Jaume Oller, Enric Tubert i Carme Quer. I prou.
I ara les reflexions.
En primer lloc, cada ú tria el tipus de
teatre que li agrada fer. Aquí si que no hi ha discussions, Ara bé, creiem que
hi ha una sola cosa a tenir en compte a l’hora de jutjar una feina, es faci el
que es faci: la qualitat. I els treballs que els hi hem vist no en tenen.
Assistir a una representació de l’Agrupació vol dir que ja saps el que vas a
veure: un text fluix i repetitiu, amb ocurrències i acudits, sovint de segona
mà, que serveixen de pretext per a construir uns personatges còmics que tornen
a veure a cada nova estrena. Es el retorn dels tres actes i l’apuntador, una
opció clara per la reiteració d’un mateix tipus d’obra de rialla fàcil,recolzada
en una interpretació eficaç. Un producte que no decep a un públic ja guanyat
per endavant.
D’altra banda, els muntatges pateixen d’una
manca de direcció,. Millor dit, aquesta no existeix, no hi ha cap concepció
global de l’espectacle ni res que se li assembli. Solament l’actor i el seu
paper, cadascú per ell.
Ara per
ara, aquest tipus de teatre només té sentit com a homenatge o per a ressuscitar glòries passades. Si només es
pretén això, no en parlem més. En cas contrari, el teatre ha evolucionat molt
des d’abans de la guerra cap aquí.
En segon lloc, i l’Agrupació n’és conscient, el
públic que té demana aquest tipus d’obra. Ens sembla, però, que això no és un
obstacle per a canviar. Es clar que ells es mouen bé dintre la comèdia, Doncs
no cal sortir-ne. Però escollim obres de provada qualitat; si el teatre català
no ofereix prou material,recorrim a autors forans. De textos, segur que se’n
troben.
Ens consta que l’Agrupació està contemplant
la possibilitat de provar aques canvi (a prou feines insinuat amb la tria d’El
cap i la fi) i que entre les obres que
es consideren hi ha Vent de garbí i una mica de por, de Mª Aurèlia Capmany,
Massa temps sense piano, d’Alexandre Ballester i El malalt imaginari, de Molière.
Portar un piló d’obres fetes, una certa continuïtat,comptar
amb actors d’una llarga experiència i que es mouen en soltura dalt l’escenari i
tenir un públic adicte,són trumfos que no s’han de desaprofitar. Només manca
una cosa: oferir uns bons muntatges.
Agrupació
teatral del Cercle de Catolics. Neix l’any 1977 per a representar “Don Gonzalo o
l’orgull del gec”, com a homenatge a l’actor banyolí Pepet Freixa.
Des d’aleshores ha escenificat les obres
següents: 1977: “Gent d’ara”, “Ronyons de recanvi”, 1978; “Distret però no tant”,
“El fiscal Requesens”, 1979: “El cap i la fi”, “L’amor venia en taxi”, 198o: “Jo
seré el seu gendre”, “Julieta, filla única”, 1981: “Els corders de Blanes”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada