dimarts, 22 de gener del 2013

El record de Paco Melgares en les meves actuacions


Una vegada vaig introduir un mutis estil Melgares a Don Gonzalo o l’orgull del gec en l’escena de la declaració d’amor del ximplet Tòful a Conxita, la protagonista. Anant de recules vaig procurar d’arrossegar les paraules fins al mutis definitiu. Els espectadors aplaudiren i...com era costum, vaig haver de sortir a saludar al públic. Aquella  moda de saludar el públic després d’haver fet un bon mutis no va ser mai del meu grat. Ho feien els actors professionals i també ho vam fer nosaltres en aquells anys quaranta i cinquanta. Sortir a saludar al públic després d’haver-lo complagut en una bona escena era un trencament del lligam de l’obra. Tímid com he sigut sempre, només de sortir a saludar amb un cop de cap com una reverència feta als espectadors em feia una vergonya horrible. Ara, només sortim a saludar al final de l’obra. I encara mostro la meva timidesa. Sempre he preferit més unes bones riallades que uns xardorosos aplaudiments.

De totes formes haig de dir que sempre, sempre, en les meves actuacions ha estat present el record d’aquell gran actor. I revivint les meves actuacions durant els llargs anys de la meva vida teatral, potser en alguns mutis, silencis i espaioses pauses hi havia alguna cosa de Paco Melgares, especialment en el personatges de Joan Mut a Massa temps sense piano, en l’oncle Jesús de Ronyons de recanvi o en l’infeliç anarquista d’Els sis corders de Blanes, i evidentment en el gamarús Agustí Banús de Rapsòdia en blau, de Jaume Farriol. Un dia, dinant a Barcelona amb l’autor

de Ronyons de recanvi, Joaquim Muntañola, aquest  em va dir que la meva actuació en aquella seva obra li havia recordat a Paco Melgares. Gairebé vaig plorar d’alegria.

L’actor Paco Melgares va morir jove. De ciarrosi, segons es digué. Fou un home massa aficionat a la beguda. En el teatre no tingué succesors.  Al cap d’uns anys – potser trenta o quaranta- vaig tenir ocasió de saludar a la vídua de Paco Melgares. Fou una de les actrius de la companyia de Narciso Ibáñez Serrador que es presentà al teatre Victoria en una comèdia titulada Aprobado en inocencia. En un entreacte vaig pujar a l’escenari del teatre per a fer una entrevista a l’autor de l’obra i al mateix temps parlar una mica amb l’actriu Consuelo de Nieva. Restà molt agraïda quan vaig dir-li que gràcies a les actuacions que havia vist del seu marit jo em vaig lliurar a la meva afició al teatre. L’actriu s’emocionà  i amb llàgrimes als ulls m’abraçà en veure que hi havia una persona que tenia un gran record de Paco Melgares. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada