A la primera dècada dels anys quaranta del segle XX
hi hagué bon teatre espanyol. Gràcies al
programador del cine Mercantil – Pere Vaqué, que era oficinista de l’empresa del cine
Fantasio de Barcelona- se’ns presentaren una sèrie de bones companyies
teatrals d’aquelles que feien temporada entre Madrid i Barcelona. De tant en
tant es desplaçaven a fer bolos, cosa que agradava molt a les Companyies
ja que a la nostra ciutat podien entra a les fleques i carnisseries a comprar a
bon preu el que a Barcelona no podien trobar.
Aquells actors i actrius de les
companyies teatrals els havia
vist com abans o després de les actuacions solien obrir la carmanyola per
menjar una truita amb patates.
Jo ja havia començat a actuar en el teatre del
Círculo de Católicos. El grup de teatre del Catòlics no fèiem gaire
obres en castellà. En principi es representaren en el vell teatre de
l’Abeurador, obres com Los dos sargentos
franceses, Una limosna por Dios, Trampa y cartón i l’obra gran d’aquells
temps, El divino impaciente, de Jose Maria Pemán. Ja en el nou teatre
del Catòlics de la plaça de España es representà Cisneros,
del mateix Pemán, i alguns anys després, La casa. Pemán seguia esent el
gran autor ben considerat pel director Josep Freixa. Cap dels joves que
llavors actuàvem sabíem que Pemán era l’autor de la lletra de la cançó que tant
ens havien fet cantar: el Cara al sol. Jo mateix em vaig fer un fart de
recitar la seva poesia Feria de abril en Jerez en els fins de festa en
els teatres de la provincia. Quan s’extingí l’Agrupación Teatral Bañolense i
es formà la nova Teatre i Art, aquest grup també representà obres en
castellà (El diario de Ana Frank, i En la ardiente oscuridad). L’autor
d’aquesta darrera. Antonio Buero Vallejo, escriví drames de molt bon
contingut social. De les obres representades per Teatre i Art en vaig escriure
algunes coses a la revista Horizontes.
Els autors de teatre espanyol més reconeguts eren Joaquin Calvo
Sotelo, Edgar Neville, Victor Ruiz Iriarte, José Lopez Rubio i José Maria
Pemán.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
A Madrid, a la Companyia de Los Cuatro Ases hi havia actors de
categoria, però en els bolos per Catalunya no hi havia cap as. Al teatre
Mercantil van representar algunes comedietes italianes que estaven de moda en
el cinema del fascisme italià d’aquells anys. Comèdies de riure que era el que
ens convenia més en aquells difícil temps dels anys quaranta.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Les obres d’aquells autors foren llegides pels
components de Teatre i Art i fins i tot parlaren de representar-ne algunes
–durant molts anys van tenir al cap de poder representar El baile, i Juego
de niños, però el camí que ens proposàvem seguir, quan jo vaig tornar a
posar-m´hi era el del teatre català.
Ja he dit que de tant en tant, en els locals del
Mercantil, i també en el Modern, venien companyies de teatre de Barcelona. Es
representaven obres de Jardiel Poncela, una d’elles, molt popular fou Los
ladrones somos gente honrada. Aquest autor jo l’havia llegit molt.
Una de les més divertides fou Cuatro corazones con freno y marcha atrás.
Obres de Jacinto Benavente també les representaren les companyies
foranes. I comedietes italianes que ens portaren un grup madrileny que fou molt
popular por toda España amb el nom de Compañia de Los cuatro ases. A Madrid els cuatro
ases eren actors de categoría, però en els bolos per Catalunya no hi
havia cap as, si bé el nom de la Companyia es mantenia. Una de les obres més exitoses d’aquells anys
fou La muralla, de Joaquin Calvo Sotelo. La gent ens deia que el nostre
grup l’hauríem de representar, però per a nosaltres aquell teatre castellà no
ens anava. Prou que la representarien almenys dues o tres vegades les
companyies teatrals de Barcelona en el Mercantil, i fins i tot una companyia de
teatre portàtil muntat en un vell camp de futbol en el centre de la ciutat.
També es representà alguna comèdia de Tono
i Mihura amb un humor que no ens acabava de fer el pes. Ens agradava més
llegir-los en els seus chistes i historietes a la revista La Codorniz,
una revista que estigué molts temps prohibida degut a la publicació d’un dibuix
en el que es veia una parella abraçant-se sota una penya, i des de dalt un
parell d’homes que empenyien una grossa pedra a punt de llançar-la , mentre el
peu de dibuix deia: ¿Se la tira o no se la tira?.
En els anys cinquanta vam poder veure bon teatre en
un concurs que es celebrà al teatre Municipal de Girona. El grup
banyolí representà El diaro de Ana Frank, però els que causaren
millor impressió foren els de Figueres que dirigia Toni Montal. El repertori
teatral dels figuerencs era excel.ent. Vam veure l’obra de Thorton Wilder, Nuestra
ciudad, que ja coneixiem la versió cinematogràfica realitzada per Sam Wood,
i ens portaren l’obra de J. B. Priestley, La herida del tiempo. obra de
teatre molt difícil d’entendre. L’autor combinava hàbilment l’efecte de variar
l’ordre dels actes; el primer, i a continuació el tercer o desenllaç. El tercer
acte era, en realitat, el segon. Al
final s‘aconseguia un efecte dramàtic molt intens.
------------------------------------------------------------------------------------------
De la
biblioteca regirada per la policia en un escorcoll a la casa dels meus oncles
Coll al carrer Nou, vaig posar l’ull en un recull de monòlegs d’Apel.les
Mestres. Un d’ells era No em vinguin amb
metges i fou el que vaig passejar per tots els escenaris de la província on
vam actuar en les dècades dels anys quaranta i cinquanta del segle XX.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada