Des que un grup encapçalat per Joan Solana
començà a reunir una colla de joves interessats pel teatre a partir de la
representació de Vent de garbí i una mica de por, aquesta nova generació
anà interessant-se en representar obres d’autors que destacaven en l’aspecte
literari. Ja des de la dècada dels seixanta, Jaume Coll i Martirià Coll
havien arribar a extrems insòlits amb la creació del T.E.I., i en aquells anys
setanta el jove i futur professor de literatura, Joan Solana, estava disposat a
arrancar amb força. Solana formava part del nostre Grup (ell sempre recorda i
m’agraeix que jo li donés l’oportunitat de fer el seu primer paper a La
Passió quan era molt jovenet), i com a bon organitzador que era sempre
estava a punt per a fer representacions amb tota una colla de joves
afeccionats. Tant ell com jo ens distanciàvem de les discòrdies i enrenous que
a voltes hi havia en alguns grups. Fèiem teatre perquè el sentíem a dintre
nostre. Participà amb nosaltres amb aquell Don Gonzalo floreixent i amb
els jocosos Ronyons de recanvi, però a partir de 1977, amb la
seva agrupació de joves anà a l’Institut de Girona i Palafrugell a representar
l’obra de la Capmany Vent de garbí i una mica de por i també Morts
sense sepultura, de Sartre i Escuadra hacia la muerte. Poc abans
havia fet els assaigs de teatre literari amb Allò que tal vegada esdevinguè,
de Salvador Espriu. Solana, però, sabia
combinar-ho bé, i amb nosaltres ens anà companyant a fer bolos per
alguns pobles de l’Empordà.
Amb el Retaule del dia vuitè. (Grup Sarau,
any 1978), Solana demostrà que era home de teatre. Així ho vaig escriure en la
meva crítica a Revista de Banyoles: Penso que tota ressurrecció (teatral) és
possible mentre subsisteixin homes de teatre com Joan Solana capaços
d’emprendre un activitat teatral amb rigor, sensatesa i originalitat en el
millor sentit del terme, és a dir, una activitat que no es deixi temptar pels
fàcils mimetismes que moltes vegades solen enlluernar.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada