dilluns, 28 de gener del 2013

Les comèdies dels anys 70 (1)


La tercera comèdia que vam representar en aquells anys setanta tingué lloc en el teatre Mercantil. Fou una funció benèfica per al Punt de Socors de la Creu Roja. Sota el col.lectiu de direcció Olivas-Tubert-Geli-Oller es presentà Distret... però no tant, una comèdia perquè el públic s’ho passés bé, que era el que es proposava. Llegeixo a la Revista de Banyoles l’apartat en què es fa referència a la meva actuació: Com sempre la intervenció de Joan Olivas n’era esperada i així es pogué constatar quan sortí per primera vegada en el segon acte. Aquí ens engaltà un marit resignat amb cara de mussol que segueix a la seva esposa com un gosset sense dir ni piu, fins que arriba el moment en què ja no pot més i treu un geni de foc, fet que fou celebrat amb gran entusiasme pels espectadors. Olivas, en el personatge de Farreres aconseguí espais en què el públic rigué per les butxaques com en l’escena de l’strip-tease de cama i en la que la seva xafardera esposa l’obliga a agenollar-se i pregar davant del retrat del savi enginyer que creuen difunt. La farsa, escrita per Joaquim Puigbó tenia els seus alts i baixos i potser s’allargà més del compte.

La quarta obra fou El fiscal Requesens. Encara no sé perquè vaig escollir aquesta obra per ésser representada per les festes de Sant Martirià.Potser perquè em feia il.lusió representar una obra de Josep Maria de Sagarra, (un autor que durant molts anys la seva obra fou marginada en els Centres Catòlics de la província de Girona), si bé que El fiscal...no és res més que una traducció en prosa d’una obra de Gogol que Sagarra va escriure per a Joan Capri. No hi podia faltar el monòleg caprinià que a mi em feia il.lusió de representar. Em va portar molta feina aprendre’m el text del fiscal protagonista de l’obra, però per sort vaig poder lliurar-me a estudiar-lo en unes vacances d’estiu a Arbúcies passejant-me pels bells paratges de La Corbadora. El dia de l’estrena vaig tenir la mala sort d’arribar tard als

vestuaris del teatre, quan tot ja era a punt i tots patien per la meva absència. Per aquesta causa vaig haver de maquillar-me ràpidament sense poder fer-lo més adequat per la figura del fiscal. Tot i aquesta inconveniència del maquilllatge, em sembla que la crítica de Farriol fou benèvola: Joan Olivas interpretà la figura del fiscal i li donà tota l’estona una actitud característica, de perfecte cagadubtes matrimonial que centrava la trama i feia possible que la navegació iniciada amb certa lentitud acabés, finalment arribant al bon port de l’aplaudiment final. Tots esperàvem l’actuació de Joan Olivas en el paper més llarg que hagi interpretat fins

ara. I a fe, que se’n va sortir magníficament. Ell i l’Enric Tubert van guarnir una acció ben lligada, sàviament complementada, rica de gestos i d’expressions. I després de les vacil.lacions de l’arrencada, varen adreçar l’acció cap a un segon acte curull d’encerts i que culminava el final de l’acte, en una escena deliciosa, en la que, col.locats tots els actors en presència de la protagonista, assolien una plenitud realment admirable. Aquest final del segon acte, quedarà dintre el gènere de comèdia humorística, com un encert antològic. Formidable!

El que no sabia Jaume Farriol era que aquell final el vaig arranjar per donar més força humorística en la cloenda de l’escena. Hi tenia la mà trencada en fer arranjaments per aconseguir uns rítmics i jocosos finals. Ja amb Ronyons de recanvi ho havia provat. Potser per això, l’autor em digué que desconeixia l’obra. Ho havia fet amb altres obres i mai cap autor se’m va queixar. Al contrari, alguns fins i tot m’ho van agrair.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada