dimarts, 22 de gener del 2013

La presència viva de l'espectador


 

Un amic meu es va estranyar quan li vaig dir que en la dècada dels anys quaranta del segle passat –segle XX-  jo anava a veure totes les companyies de teatre professional que actuaven a Banyoles. I se n’estranyà perquè sabia que en aquell temps de vaques flaques no tothom podia gastar-se uns diners per anar al teatre. Però jo em vaig espavilar treballant en una serralleria de davant de casa i guanyava quatre quartets pels meus estalvis. I així vaig poder seguir amb la meva afició al teatre com a espectador  i veure a moltes Companyies que actuaven entremig de setmana. Al teatre no hi anava gaire gent i feia pena veure tant de poc públic en aquella sala gran del  Mercantil. Però jo no hi mancava mai. Un dia vaig girar-me a contemplar la buidor de la sala i a darrera de tot vaig veure sota un tènue llum a Pepet Freixa que portava un quadern a la mà seguint el text de l’obra i escoltant a la vegada a l’actor Alejandro Ulloa que declamava els versos de La vida es sueño. A l’endemà, el nostre primer director i actor escènic em confesà que sabia tirades enteres de l’obra de Calderón de la Barca .

 

M’era fàcil aprendre els papers de les comèdies que representàvem. Agafava el llibret de l’obra, em llegia el meu paper un parell de vegades i ja el deia de memòria sense necessitat d’apuntador a l’escena. Perquè en aquells anys teníem l’apuntador dintre el coverol. Però no el necessitava per res. Tenia una memòria prodigiosa i jo la feia treballar. La memòria vol un entrenament. Però arriba un moment que de la mateixa manera que vas perdent facultats en tots els aspectes de la vida i que t’has de posar ulleres per llegir, doncs, això, que també vas perdent memòria i avui dia aprendre’m un paper em costa molt d’esforç. Però, gràcies a Déu,en els meus 83 anys encara vaig seguint actuant amb la meva llarga tirallonga del monòleg final del vell Soff a la cova de Betlem dels Pastorets de Banyoles.

Darrerament, en aquest monòleg final de l’obra he procurat fer unes breus pauses. Em sento lliure quan puc fer el que vull, fent la pausa que em sembla convenient, perquè sé la pausa que és capaç d’aguantar el públic,

perquè això és viu, és únic. Tot això és el teatre, el que dòna la presència viva de l’espectador. Encara que alguna vegada algun espectador t’esguerri la pausa, com aquell nen petit que des de la falda de la seva mare, en el moment en que el Soff dels Pastorets diu: “Oh, Déu meu! , aquell missatge de l’arcàngel era cert: - l’Infant no és cap miratge ; no somio, estic despert!”, es va sentir la seva veu que deia: Mama, ara s’ha despertat!”.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

En els anys quaranta si volies fer teatre t’havies d’espavilar. Se n’anava aprenent a mesura que veies actuacions de companyies professionals.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada