dimecres, 23 de gener del 2013

Fer riure


Les actuacions del teatre en aquella primera dècada dels anys quaranta solien ésser de gestos, actituds, contorsions i declamacions interminables. El treball en equip tardaria encara alguns anys a venir. Hauria d’arribar La Passió per fer evident l’expressió corporal, la música i els sons que en certa manera substituirien la paraula en molts passatges de l’obra.  En principi, en les meves actuacions procurava que el públic rigués i per fer riure em vaig inventar un truc que consistia que jo mateix havia de riure. No hi ha res que s’encomani tant com el riure. Si rius, l’altra gent també riurà amb tu. En canvi, si plores, ploraràs sol. En aquell temps vaig veure algunes pel.licules del director francés Marcel Pagnol, basades en obres de teatre escrites pel mateix que eren protagonitzades pel gran actor Raimu. Interessat en l’obra de Pagnol, vaig poder llegir-ne algunes, i en una d’elles parlava del riure. Em plau copiar-ho. Deia Pagnol: “Quan es fa riure a escena o a la pantalla, un home no es rebaixa pas. Molt al contrari, fer riure aquells pagesos que tornen dels camps amb les seves grans mans tan dures, que amb prou feines poden tancar-les, o aquells homes pàl.lids que surten de les seves feines a la ciutat, empresonats en sòrdids despatxos, amb el tórax enfonsat, que no coneixen el gust de l’aire, o fer riure aquells que

tornen de la fàbrica, amb el cap baix, les ungles trencades i amb oli negre dibuixant les tavelles de les mans... Fer riure aquells que moriran, fer riure tots els que han perdut la seva mare, o que la perdran..., aquells que riure els fa oblidar durant un instant les seves petites misèries, la fatiga, l’angoixa i la mort. Qui fa riure persones que no tenen altres motius que plorar els dòna força de viure. El riure és una cosa sobrehumana, una virtut que només depèn dels homes i que Déu potser els l’ha donat per consolar-los de ser intel.ligents”.

 

En aquells anys tan difícils de postguerra jo vaig procurar fer riure amb aquesta voluntat de regalar l’alegria a tothom. Donar alegria és una cosa molt important.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Quan et trobes a faltar alguna cosa a escena, quedes fotut i no saps que fer. Això ho nota el públic. Cal ésser llest per improvisar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada